x تبلیغات
onlinetabliq

تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست

 

ظروف یک‌‌بار مصرف پلاستیکی به‌طور کلی صدها سال طول می‌کشد تا در محیط تجزیه شوند و به همین دلیل احتمال آلوده ‌کردن آب و دیگر آسیب‌های زیست‌محیطی را به‌دنبال دارد.

از فرآیند تولید گرفته تا نحوه دفع ظروف پلاستیکی، می‌توان شاهد تاثیرات مختلفی بر محیط‌زیست بود که باعث می‌شود درحال‌حاضر بسیاری از مردم تا جایی که امکان دارد، کم‌تر از این محصولات استفاده کنند.

ظروف یکبار مصرف چگونه بر محیط زیست تاثیر می گذارد؟

بسیاری از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با استفاده از پلی‌اتیلن یا پلی‌اتیلن ترفتالات ساخته می‌شوند که وزن پایین، قیمت کم و دوام مناسبی دارند که باید گفت چنین ویژگی‌هایی باعث ماندگاری بیشتر این محصولات در محیط‌زیست می‌شود.

استفاده گسترده و دفع نادرست ظرف یکبار مصرف پلاستیکی بدون شک اثرات نامطلوب زیست‌محیطی زیادی به‌دنبال دارد که در ادامه مهم‌ترین موارد را بررسی می‌کنیم.

آلودگی آبراه ها به دلیل تجمع ظروف پلاستیکی

پلاستیک عامل اصلی آلودگی زمین و آب است. هنگامی که به‌درستی دفع نشود، وارد اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها می‌شود و به حیات دریایی آسیب می‌رساند، از طرفی تجزیه آن‌ها امکان دارد قرن‌ها طول بکشد.

بخش زیادی از زباله‌های دریایی مربوط به پلاستیک‌ها است که در سطح اقیانوس، بستر دریا و در امتداد خطوط ساحلی در سراسر جهان یافت می‌شوند و آسیب‌های زیادی به‌همراه دارند.

آسیب به حیات‌وحش و اکوسیستم‌های دریایی یکی از مشکلاتی است که به‌دنبال استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می‌توان مشاهده کرد که باعث ازبین ‌رفتن گونه‌های جانوری مخلتفی می‌شود.

تعداد زیادی از گونه‌های جانوران دریایی ازجمله بی‌مهرگان، لاک‌پشت‌ها، ماهی‌ها، پرندگان دریایی و پستانداران پس‌از خوردن یا گرفتار شدن در زباله‌های پلاستیکی دچار مشکل می‌شوند.

ظروف یک‌‌بار مصرف پلاستیکی که بر روی آب دریاها و اقیانوس‌ها شناور هستند با تجمع در این محل، مانع از رسیدن اکسیژن به برخی از گونه‌های جانوری می‌شوند که مرگ آن‌ها را به‌دنبال دارد.

مطالعه بیشتر: آینه دکوراتیو یوسف آباد

آلودگی خاک به دلیل استفاده از ظروف پلاستیکی

در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به مقدار زیادی از ظروف یک‌‌بار مصرف استفاده می‌شود که در صورت انتخاب مدل‌های پلاستیکی می‌توان انتظار داشت که حجم زیادی زباله را به‌وجود آورد.

 

پسماندهای پلاستیکی در واقع به‌عنوان بخش قابل توجهی از زباله‌ها در نظر گرفته می‌شوند که رهاکردن آن‌ها در محیط‌زیست علاوه ‌بر این‌‌که منظره نامناسبی را ایجاد می‌کند باعث آلودگی خاک می‌شود.

ایجاد تغییرات نامطلوب در شرایط آب و هوایی

تولید پلاستیک باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای می‌شود که در ایجاد تغییرات آب‌وهوایی تاثیرگذار است و یک تهدید جدی برای انسان و حیات‌وحش به‌شمار می‌رود.

99درصد پلاستیک‌ها با استفاده از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند که باید گفت بخشی از مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص می‌دهند که این مسئله شرایط اقلیمی را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

سوزاندن زباله‌های پلاستیکی که شامل ظروف یکبار مصرف نیز می‌شود با انتشار کربن و تجمع این گاز در هوا، احتمال بروز آسیب‌های زیست‌محیطی همچون گرم‌ شدن هوا را افزایش می‌دهد.

درضمن پلاستیک‌ها در حالی‌که به‌آرامی تجزیه می‌شوند گاز متان آزاد می‌کنند که به‌عنوان یکی دیگر از گازهای گلخانه‌ای مضر در نظر گرفته می‌شود و تاثیرات قابل توجهی بر شرایط آب‌وهوا دارد.

کاهش منابع برای تولید و بازیافت ظروف پلاستیکی

چرخه تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به استخراج منابع همچون نفت، گاز طبیعی و سایر سوخت‌های فسیلی نیاز دارد، ازطرفی بازیافت آن‌ها با صرف آب، انرژی و دیگر منابع همراه است که می‌توان گفت استفاده زیاد ا این محصولات به کاهش منابع نیز منجر می‌شود.

تاثیرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بر سلامت چیست؟

پلاستیک حاوی مواد شیمیایی مضری است که امکان دارد به غذا و آب نفوذ کند و بسیاری از مشکلات سلامت را به‌همراه داشته باشد که برخی از تاثیرات منفی آن بر انسان عبارت‌اند از:

میکروپلاستیک‌های موجود در بدن انسان: ذرات پلاستیک با اندازه کم‌تر از 5 میلی‌متر در بسیاری از اندام‌ها و بافت‌های انسان شناسایی شده‌اند که امکان دارد سلامت آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی: مواد شیمیایی مضر مانند بیسفنول A (BPA) و پلی‌استایرن از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به غذا و نوشیدنی نفوذ می‌کنند که به‌عنوان مختل‌کننده غدد درون‌ریز شناخته می‌شوند و بر عملکرد عصبی، باروری و مشکلات رشد تاثیر می‌گذارند، از طرفی فتالات‌ها نیز با عارضه‌های همچون آلرژی، آسم و سرطان سینه مرتبط هستند.

پتانسیل رشد عوامل بیماری‌زا: زباله‌های پلاستیکی به‌عنوان یک ناقل برای پاتوژن‌هایی مانند E.coli و Salmonella عمل می‌کنند که به گسترش و ماندرگای این عوامل آسیب‌رسان در محیط منجر می‌شود.

اقداماتی برای کاهش تاثیرات منفی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

راه‌های زیادی وجود دارد که افراد، کسب‌وکارها و سازمان‌‌های مختلف می‌توانند برای کاهش فراگیرشدن استفاده از ظروف پلاستیکی یک‌‌بار مصرف در جامعه انجام دهند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

کیسه‌ها، بطری‌ها و ظروف با قابلیت استفاده مجدد را هنگام خرید یا صرف غذا همراه داشته باشید.

محصولاتی با حداقل بسته‌بندی، قابل بازیافت یا ظروف گیاهی را انتخاب کنید.

درصورت امکان از نی‌های پلاستیکی غیرضروری، کارد و چنگال، کیسه یا بسته‌بندی پلاستیکی استفاده نکنید.

علاوه ‌بر اقداماتی که مصرف‌کنندگان برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی مربوط به ظروف یک‌‌بار مصرف پلاستیکی باید انجام دهند، با درنظر گرفتن استراتژی‌های زیر ازسوی سازمان‌های مربوط نیز امکان مقابله با این آسیب‌ها وجود دارد:

ممنوعیت‌هایی را برای محصولات پلاستیکی یکبار مصرف که باعث ایجاد مشکل می‌شوند، اجرا کرد.

کمپین‌های آموزشی عمومی را برای ترویج تغییر الگوی استفاده از ظروف یک‌‌بار مصرف برگزار شود.

زیرساخت‌های مدیریت زباله و بازیافت گسترش داده شود.

استانداردهایی به‌منظور استفاده از جایگزین‌های مناسب برای ظروف پلاستیکی تنظیم شود.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

فروشگاه اسنپ، عرضه کننده ظروف گیاهی

در صورتی‌که نیاز به استفاده از ظروف یک‌‌بار مصرف دارید و ترجیح می‌دهید که از نمونه‌های باکیفیتی استفاده کنید که کم‌ترین آسیب را برای محیط‌زیست داشته باشد باید یک فروشگاه معتبر را برای خرید در نظر بگیرید.

در همین راستا فروشگاه اسنپ با عرضه انواع مختلف ظروف یک‌‌بار مصرف گیاهی که فاقد مواد مضر هستند و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند، به شما کمک می‌کند تا گام کوچکی در راستای کمک به حفظ محیط‌زیست بردارید.

جمع‌بندی

ظروف یک‌‌بار مصرف پلاستیکی که در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و دیگر مراکز استفاده می‌شود ممکن است تاثیرات زیست‌محیطی مخربی را به‌دنبال داشته باشند که شامل آلودگی آب، خاک، تهدید حیات‌وحش و سلامت انسان می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل بهترین کار این است که تا حد امکان استفاده از ظروف پلاستیکی را محدود کنید و به‌دنبال خرید نمونه‌های جایگزین مانند محصولات گیاهی باشید.

جدال شورا با شهرداری بر سر ابهامات قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی با چینی‌ها

 ایلنا گزارش می‌دهد:

جدال شورا با شهرداری بر سر ابهامات قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی با چینی‌ها
در حالی که شهرداری تهران اخیرا قراردادی ۲.۷ میلیارد یورویی را برای خرید وسایل نقلیه برقی و تجهیزات دیگر در حوزه هوشمندسازی و ... با یک شرکت فعال در زمینه ساختمان‌سازی در چین امضا کرده است، اعضای شورای شهر تهران علاوه بر این که ابهاماتی را نسبت به این قرارداد وارد می‌دانند و خواستار شفافیت شهرداری با شورا و شهروندان درباره جزئیات آن هستند، به این نکته اعتراض دارند که چرا قرارداد مذکور که با ترک تشریفات میان طرفین به امضا رسیده، پیش از این که به دست اعضای شورای شهر برسد، به بیرون درز پیدا کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، از ۱۵ اسفند سال گذشته پس از دو مرتبه سفر شهردار و تیم مدیریت شهری تهران به چین و حضور مسئولان شرکت‌های چینی در ایران، شورای شهر با تصویب لایحه‌ای یک‌فوریتی، به شهرداری تهران مجوز داد که با هدف توسعه، نوسازی و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران به میزان ۲ میلیارد و ۶۸۱ میلیون یورو خرید خارجی داشته باشد، می‌شد حدس زد که این مصوبه که با عجله و اصرار معاون مالی شهرداری، مدیرعامل بانک شهر و برخی اعضای شورای شهر به تصویب رسید، مشکلاتی را برای مدیریت شهری پایتخت ایجاد خواهد کرد؛ البته هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که روزی این مشکلات به حدی بالا خواهد گرفت که هفت نفر از اعضای شورای شهر در حین ارائه توضیحات شهردار درباره این قرارداد در صحن علنی شورا، در اقدامی بی‌سابقه جلسه پارلمان شهری پایتخت را ترک کنند. 

صبح دیروز (یکشنبه ۹ اردبیهشت ۱۴۰۳) پس از تشکیل جلسه هیات امنای محلات تهران در صحن شورای شهر، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پشت تریبون شورا رفت تا گزارشی را درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت ارائه کند. پس از صحبت‌های او نیز اعضای شورای شهر پرسش‌هایی را مطرح کردند و تعدادی از آن‌ها درباره به ثمر نرسیدن وعده‌های شهرداری در زمینه حمل‌ونقل عمومی گلایه کردند. از جمله نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا که تاکید کرد «پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره کنونی مدیریت شهری، به اندازه هزینه‌های سفر به چین، وسایل حمل‌ونقل عمومی به تهران اضافه نشده است». همچنین ناصر امانی که با کنایه به احتمال بروز تاخیر در واردات واگن‌های متروی خریداری‌شده از چین، گفت که «این واگن‌های مترو چه زمانی از چین پرواز می‌کنند و به تهران می‌رسند که ما به چشم ببینیم تا قلبمان مطمئن شود.» 

اما بیش از آن که طرح این پرسش‌ها و گلایه‌ها، جلسه دیروز شورای شهر تهران را که از قضا با «روز ملی شوراها» مصادف بود، به پرحاشیه‌ترین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت تبدیل کند، اعتراض برخی اعضای شورای شهر به این نکته اساسی بود که قرارداد حدود ۲.۷ میلیارد یورویی شهرداری تهران با یک شرکت چینی برای خرید اتوبوس، ون، تاکسی برقی و ... ، بدون آن که به دست اعضای شورای شهر برسد، توسط یک فعال رسانه‌ای در فضای مجازی منتشر و ابهامات متعددی درباره آن مطرح شده است. از جمله این که این قرارداد که مربوط به تامین وسایل حمل‌ونقلی برقی است، با شرکتی بسته شده که فعالیت اصلی آن در حوزه ساختمان‌سازی است. همچنین قرارداد مدیریت شهری تهران با طرف چینی با ترک تشریفات یعنی بدون برگزاری مناقصه منعقد شده که البته این مساله نیز به اختیاری بازمی‌گردد که در مصوبه ۱۵ اسفند توسط شورا به شهرداری داده شده است. 

ابهامات و ایرادات اعضای شورا به قرارداد شهرداری با شرکت چینی 
با وجود رقم بسیار بالا و بی‌سابقه قرارداد شهرداری تهران با یک شرکت خصوصی چینی برای خرید وسایل حمل‌ونقل عمومی برقی و تجهیزات دیگری در حوزه هوشمندسازی، دوربین‌های کنترل ترافیک و دستگاه زباله‌سوز، علاوه بر ابهامات مطرح‌شده توسط برخی فعالان رسانه‌ای درباره این قرارداد، اعضای شورای شهر نیز در جلسه دیروز شورا ایرادات مهمی را به نحوه عقد قرارداد با طرف چینی وارد کردند. از جمله این که نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، نحوه انتخاب شرکت تامین‌کننده مالی قرارداد مذکور را دارای ابهام دانست و از مسئولان شهرداری پرسید که «چرا از میان این همه تامین‌کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تامین‌کننده مالی در نظر گرفته شده است؟ همچنین کارمزد تامین‌کننده مالی و مکان امضای قرارداد به شکل مکتوب مشخص نشده است که بی‌توجهی به اصول بدیهی حقوقی در قراردادهای بین‌المللی است.» 

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز که در جلسه دیروز شورا، تاکید کرد که قرارداد منعقدشده در حوزه حمل‌ونقل عمومی با شرکت چینی به کمیسیون مربوطه در شورا تحویل داده نشده است، بعد از بیان صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره اصل موضوع امضا شدن یا نشدن قرارداد در حوزه اتوبوسرانی تردید کرد و گفت که «هنوز متوجه نشده‌ایم که در حوزه اتوبوسرانی با طرف خارجی قرارداد بسته شده است یا خیر. این موضوع، صفر و یکی است و هیچ حد وسطی ندارد. باید صراحتا گفته شود. اگر قراردادی بسته شده، برنامه زمان‌بندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده است، باید مشکلات آن گفته شود. آقای زاکانی گفته بود که ظرف چهار ماه اتوبوس‌ها را می‌آورد، اما با گذشت زمان زیادی از این صحبت، تردید داریم که آیا این قراردادها منعقد شده است یا خیر؟» 

در جلسه دیروز شورای شهر، پس از بیان این اظهارات تشکری هاشمی، تعداد دیگری از اعضای منتقد شهردار تهران نیز صحبت‌های مشابهی را در انتقاد به قرارداد میان مدیریت شهری پایتخت با شرکت چینی مطرح کردند و البته بعضی اعضای شورا که معمولا در حمایت از شهرداری تهران و برنامه‌های آن صحبت می‌کنند، این‌بار هم به دفاع از عملکرد شهرداری پرداختند و صحبت‌هایی را درباره همکاران خود یعنی نمایندگان طیف مقابل شورای شهر مطرح کردند که به مذاق آن‌ها خوش نیامد. در چنین شرایطی بود که تعدادی از اعضای شورا در تذکرات خود، علاوه بر صحبت‌هایی که درباره قرارداد بین شهرداری تهران با شرکت خصوصی چینی مطرح کردند، در میان اظهارات خود، پاسخ گروه مقابل را نیز دادند و کار به جایی رسید که مهدی چمران، رئیس شورای شهر از اعضای شورا خواست که صرفا درباره مسائل تخصصی مربوط به حوزه حمل‌ونقل صحبت کنند و جواب یکدیگر را ندهند. 

در چنین شرایطی بود که تعدادی از اعضای شورای شهر از قرائت تذکراتی که به صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری داشتند، دست کشیدند و در حالی که جلسه شورای شهر حدود نیم ساعت بیش از زمان عادی طول کشیده بود، علیرضا زاکانی پشت تریبون شورا حاضر شد تا پاسخ ابهامات مطرح‌شده توسط اعضای شورا را بدهد. سپس مهدی چمران خواست برای تمدید وقت جلسه از اعضای شورا رای‌گیری کند، اما هفت نفر از اعضای شورا شامل مهدی اقراریان، سید جعفر شربیانی، سید جعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، ناصر امانی، علی اصغر قائمی و سوده نجفی، در اقدامی بی‌سابقه در انتقاد به نوع مواجهه برخی همکاران خود با تذکرات آن‌ها و همچنین در اعتراض به آنچه تکراری خواندن صحبت‌ها و وعده‌های شهردار دانستند، نه‌ تنها با تمدید زمان جلسه شورا موافقت نکردند، بلکه صحن علنی شورای شهر را دقیقا در هنگام شروع صحبت‌های شهردار ترک کردند. 

انتقاد از برچسب‌زنی سیاسی بابت انتقاد از شهرداری توسط برخی اعضای شورا
در همین راستا از «مهدی اقراریان» رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران پرسیدیم که در جلسه جنجالی دیروز، آیا اعتراض اعضای منتقد به خود قرارداد امضاشده با طرف چینی بود یا نحوه درز پیدا کردن آن به برخی رسانه‌ها، پیش از آن که قرارداد مذکور به دست اعضای شورای شهر برسد؟ اقراریان نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا توضیح داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که در صحن شورا، وقتی برخی اعضا نسبت به عملکرد تخصصی آقای زاکانی نقد یا پرسشی را مطرح می‌کنند، بعضی دیگر از اعضای شورا با آن‌ها برخورد تندی می‌کنند. در این برخوردها نیز بعضا از تاکتیک برچسب‌زنی سیاسی استفاده می‌شود، آن هم در حالی که تمام ۲۱ عضو دوره کنونی شورای شهر تهران، از یک فهرست واحد که به تعبیری به لیست جریان انقلابی معروف است، به شورا راه پیدا کرده‌اند. 

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که وقتی تمام اعضای شورا در انتخابات اخیر پارلمان شهری پایتخت در یک فهرست مشترک قرار داشته‌اند، نمی‌توان از برچسب‌های سیاسی علیه برخی اعضای شورا که سوالاتی را از شهردار تهران مطرح می‌کنند، استفاده کرد، اظهار داشت: متاسفانه چند نوبت مشاهده کرده‌ایم که وقتی برخی اعضای شورا نقدی را به شهرداری وارد می‌کنند، بعضی دیگر از اعضا به‌جای این که اجازه دهند، مجموعه شهرداری پاسخ نقد مطرح‌شده را ارائه کند، به سایر اعضای شورا برچسب می‌زنند و طرح پرسش از شهردار تهران را سیاسی می‌دانند. همچنین شاهد آن هستیم که برخی رسانه‌ها در یک عملیات هماهنگ با جمعی از نمایندگان شورا، هرگونه طرح پرسش از شهردار را سیاسی جلوه می‌دهند و طبیعتا در این شرایط، نمایندگان منتقد شهردار تهران نیز به این شیوه برخورد همکاران خود اعتراض دارند. 

مقالات مرتبط:

ظروف کرایه پونک

عدم شفافیت شهرداری با اعضای شورا در بستن قرارداد با طرف‌های چینی 
اقراریان همچنین با انتقاد از عدم شفافیت شهرداری تهران با اعضای شورای شهر در زمینه نحوه بستن قرارداد اخیر با طرف‌های چینی، یادآور شد: از ماه‌های قبل تاکید کرده بودیم که برای پرهیز از ایجاد هرگونه شائبه، شهرداری باید تمام مستندات و پیوست‌های همه قراردادهای خود با طرف‌های چینی را در اختیار اعضای شورا قرار دهد، اما با وجود سپری شدن چند ماه از این درخواست و در حالی که شهرداری طبق مجوز اعطاشده توسط شورا، وارد فاز بستن قرارداد با طرف‌های چینی شده، مدیریت شهری هیچ مستنداتی را به اعضای شورای شهر ارائه نداده است. این در حالی است که قراردادهای مذکور می‌تواند تا سال‌های سال برای شهرداری تهران بار مالی و بدهی ایجاد کند و حتما اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان اهالی پایتخت باید از جزئیات آن مطلع باشند. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: وقتی هیچ متنی به عنوان قرارداد یا تفاهم‌نامه در اختیار اعضای شورای شهر قرار نگرفته، طبیعی است که برخی اعضا نسبت به اصل بسته شدن قرارداد تردید داشته باشند، چون نمی‌دانند که شهرداری درباره چه مسائلی با طرف‌های چینی تفاهم کرده یا به آن‌ها تعهد داده است. در چنین شرایطی، برای ما جای سوال است که چطور قرادادی که هنوز در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته، به بیرون درز پیدا کرده و توسط برخی فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است؟! این اتفاق، ابهامات مربوط به قرارداد شهرداری با طرف‌های چینی را بیشتر کرده است و با وجود این که پیش از رسانه‌ای شدن مسائل اخیر از شهرداری درخواست کرده بودیم که ابهامات مطرح‌شده درباره این قرارداد را برای اعضای شورا برطرف کند، مدیریت شهری هیچ‌گاه به این خواسته ما پاسخ نداده است. 

تعداد اعضای منتقد شهرداری تهران در شورا ۹ نفر است 
اقراریان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا در نیمه اسفند ۱۴۰۲، شورای شهر بدون بررسی کافی جوانب موضوع، با عجله به شهرداری اجازه داد که با اختیار کامل قراردادهایی با مجموع رقم بسیار کلان نزدیک ۲.۷ میلیارد یورو را در حوزه حمل‌ونقل منعقد کند، توضیح داد: افکار عمومی باید توجه داشته باشند که یک مصوبه با نصف بعلاوه یک به تصویب صحن شورا می‌رسد، یعنی با توجه به این که تعداد اعضای شورای شهر تهران ۲۱ نفر است، اگر ۱۱ نفر از اعضا به یک مصوبه رای بدهند، آن مصوبه به تصویب خواهد رسید و سایر اعضا نمی‌توانند جلوی این کار را بگیرند. تعجیل شهرداری در تصویب لایحه یک‌فوریتی صدور مجوز بیش از ۲ میلیارد یورویی برای انجام خریدهای خارجی در روزهای پایانی سال گذشته نیز جزو موضوعاتی است که منتقدان شهردار در صحن شورا نسبت به آن اعتراض کردند، اما چون تعداد کافی را نداشتند، نتوانستند جلوی صدور این مجوز برای شهرداری را بگیرند. 

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: شهروندان تهرانی باید توجه داشته باشند که تعداد افراد منتقد آقای زاکانی در شورای شهر ۹ نفر هستند و در طرف مقابل، عزیزان دیگری قرار دارند که موضوعات شهری را به شکل دیگری که خودشان صلاح می‌دانند، پیگیری می‌کنند. البته ما از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست کرده‌ایم که اسناد مربوط به قراداد یا قراردادهای اخیر با طرف‌های چینی را در اختیار کمیته نظارت شورا قرار دهند تا بتوانیم فرآیندهای بسته شدن این قراردادها را به طور دقیق بررسی و برای مردم شفاف کنیم. پیشنهاد من به شهردار تهران و همراهان ایشان در شورای شهر این است که از نقد ناراحت نشوند و وقتی نمی‌توانند به وعده‌های مطرح‌شده عمل کنند، انتقادات مطرح‌شده را به مسائل سیاسی گره نزنند و از بهانه‌گیری‌های غیرتخصصی پرهیز کنند. 

مبلغ قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی چین معادل دو سال درآمد شهرداری است 
سید جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم از جمله اعضایی بود که در جلسه دیروز به‌هنگام شروع سخنرانی شهردار پایتخت، صحن شورا را ترک کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: ابهاماتی درباره قرارداد منعقدشده بین شهرداری با طرف‌های چینی وجود دارد که حتما باید برای رعایت اصل شفافیت و پرهیز از ایجاد شائبه در افکار عمومی برطرف شود.

شربیانی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: کارکرد شورا اساسا سه مفهوم دارد؛ قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و نظارت و کنترل. در این میان، نظارت و کنترل یک بخش اصلی و اساسی تحت عنوان صیانت از حوزه تخصیص منابع مالی و اقتصادی دارد که شورای شهر تهران به‌شدت نسبت به آن حساس است. 

وی افزود: قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی (نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان) از منابع مالی و اقتصادی شهر است. حال اگر براساس درآمد حاصل‌شده شهرداری در سال ۱۴۰۲ محاسبه کنیم و آن را معادل صد هزار میلیارد تومان بگیریم و فرض کنیم که هزینه و خرج شهر تهران در دو سال آتی صفر ریال باشد و نرخ تورم هم صفر باشد، اگر معادل سال ۱۴۰۲ درآمد داشته باشیم، مبلغ این قرارداد دقیقا معادل دو سال تمام درآمد شهرداری تهران است. در انتهای سال گذشته، شهرداری تهران با این استدلال که زمانی کافی در اختیار مجموعه اجرایی شهرداری قرار ندارد، لایحه‌ای را به شورا آورد و شورا هم در یک اقدام همدلانه و برای رفع مشکلات درازمدت حوزه حمل‌ونقل شهر تهران پذیرفت که این قرارداد کلان بدون تشریفات و با ترک تشریفات مناقصه منعقد شود، اما حالا شاهد ایجاد شائبه‌هایی درباره قرارداد مذکور هستیم. 

ادامه مطلب

نهایی شدن نصب سامانه نظارتی سپهتن

 نهایی شدن نصب سامانه نظارتی سپهتن

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن نصب سامانه نظارتی سپهتن بر روی ۳۸۶ هزار کامیون و تانکر فعال در کشور خبر داد. به گفته هادیان فر: این سامانه همچنین برای  ۱۱ هزار اتوبوس مسافری برون شهری نصب شده است تا بر عملکرد و پیمایش رانندگان نظارت شود. به گفته معان وزیر راه، ۱۴۲ میلیون دلار در برنامه پیش بینی شده برای ۳۸۶ هزار کامیون و تانکرها که به این سامانه مجهز شوند که هفته گذشته با مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور با جلسه ترک تشریفات آن انجام شد و راه اندازی آن به یک شرکت دولتی واگذار شد و بزودی ابلاغ خواهد شد که هم نرم افزار و هم سخت افزار این سامانه آماده است. این مبلغ که در قانون پیش بینی شده از محل صرفه جویی سوخت اتفاق خواهد افتاد.

منبع: اقتصاد آنلاین

 

مقالات دیگر:ظروف کرایه پارک وی

نحوه ثبت نام وام بدون سود 300 میلیون تومانی بانک گردشگری

 

بانک گردشگری به آن دسته از مشتریان خود که در یکی از شعب این بانک سپرده قرض الحسنه داشته باشند و بتوانند میانگین حساب 4 تا 12 ماهه ایجاد کنند، وام 300 میلیون تومانی پرداخت می‌کند. این تسهیلات در قالب طرح «پارسا» پرداخت می‌شود.

به گزارش کاماپرس، به نقل از رده، وام 300 میلیون تومانی بانک گردشگری بدون سود و قرض الحسنه بوده و تنها با کارمزد دو یا چهار درصدی پرداخت می‌شود. این تسهیلات به ضامن رسمی احتیاج داشته و مسدودی سپرده ندارد. افراد بعد از دریافت تسهیلات 36 ماه فرصت پرداخت اصل این مبلغ را دارند. افرادی مایل به دریافت این تسهیلات هستند نباید بدهی معوق یا چک برگشتی در لیست سیاه بانک مرکزی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: آینه کاری در جردن

اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری ایران، بانک گردشگری است که با تاکید بر این صنعت و صرف منابع مالی در این مورد به خصوص شکل گرفت. این بانک با هدف قرارگیری در زمره پنج بانک برتر از منظر سهم بازار سپرده‌ها، پنج برند برتر بانکی از دیدگاه مشتریان، منتخب به عنوان نخستین ارائه دهنده خدمات و محصولات در میان فعالان صنعت گردشگری و قرارگیری در بین پنج بانک برتر از لحاظ کیفیت خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات شروع به کار کرد.

هم اکنون این مجموعه با داشتن 55 شعبه در شهر تهران و 45 شعبه در سایر شهرستان‌ها به مشتریان خود خدمت رسانی می‌کند.

صدور قبض برق ۲ میلیون تومانی برای این مشترکان

 

یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می‌کنند باشد. مدیرکل امور انرژی و مشتریان ... [ادامه مطلب]

صدور قبض برق ۲ میلیون تومانی برای این مشترکان

یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می‌کنند باشد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود.

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار داشت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولر‌ها است.

وی افزود: تعرفه برق در ایران به ۵ اقلیم دسته بندی شده که ۴ اقلیم آن گرم و دارای ویژگی‌های خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می‌شود و حدود ۸۰ درصد مشترکان را در خود جای داده است.

مقالات بیشتر: شیشه بری پونک

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهر‌های غربی، شیراز و … عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولر‌های آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ۲۵ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ۹۰ تا ۱۲۰ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلووات ساعت را شامل می‌شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه ۳۰۰ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

 

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز ۳۰۰ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی ۷۵ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می‌کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلووات ساعت از مجموع ۳۰۰ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می‌کنند باشد، خاطرنشان ساخت: این قبض معمولاً در یک ماه ۳۵ هزار تا ٣٧ هزار تومان می‌شود و از آنجایی که قبض‌های ما هر دو ماه یکبار صادر می‌شود، به طور متوسط در تابستان حدود ۷۰ هزار تومان و به همراه ارزش افزوده و سایر مؤلفه‌های موجود حدود ۸۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در عین حال تاکید کرد: با همه این اوصاف اگر مشترکی از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می‌شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه‌ای خنک می‌کند، حداقل ۸۰۰ کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می‌شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلووات ساعت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این یزان مصرف بیش از ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگی‌ها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می‌کند. این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می‌شود، یعنی وقتی که مشترک برق در پله‌های بیش از الگو قرار می‌گیرد نرخ برق زیاد می‌شود.

یاقوتی تصریح کرد: در واقع در دامنه ۳۰۰ کیلووات ساعت هر کیلووات ساعت به طور متوسط ۱۲۰ تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می‌شود، اما در دامنه ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ کیلووات ساعت، مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰۰ تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد، بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ۲۴ برابر قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می‌کنند خواهد شد، به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماهه بیش از ٢ میلیون تومان می‌شود.

یاقوتی در پایان تاکید کرد: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هنوز تشریفات گمرکی برای قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران انجام نشده است

 هنوز تشریفات گمرکی برای قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران انجام نشده است

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه که در خاک ایران قرار دارد، گفت: کنسرسیوم توسعه ریلی به دروغ اعلام کرد "واگن بارداری وارد ایران نشده است"، اما چون این واگن‌ها بارگیری شده بود، با دستور مدیرعامل راه‌آهن با ارسال آنها موافقت شد که هنوز هم کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است.
به گزارش ایسنا، مرتضی جعفری در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه و اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص سوء مدیریت راه‌آهن بیان کرد: از سال گذشته بر اساس صورت‌جلسه‌هایی که مستند است، قرار بر این شد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطارهای عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط‌آهن روزنک - هرات مساعدت کند و به افغانستان ارسال کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این‌که طی بازدید معاون فنی راه‌آهن از منطقه،‌ اشکالات در خط‌آهن موجود را کتباً اعلام کرده و آن را هم برای آقای کاظم قمی -نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان- و هم راه‌آهن کشور افغانستان فرستادیم.

مقالات دیگر: ظروف کرایه جنت آباد

معاون بهره‌برداری و بازرگانی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: نظر بر این بود که اول اصلاحات انجام شود و بعد از انجام اصلاحات، قطار تجاری (افغانستان- ترکیه) راه‌اندازی شود، اما طبق مستندات اعلامی، تا کنون هیچ اقدامی که منجر به رفع اشکالات شود به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است و کنسرسیوم فقط به‌صورت کلی اعلام کرده که کارهایی را در این رابطه انجام داده است.

کنسرسیوم توسعه ریلی، ماشین‌آلات تخصصی را برای اصلاح خطوط نداشت 

جعفری با انتشار یک فایل صوتی برای خبرنگاران، توضیح داد: البته از قبل هم مشخص بود که با توجه به امکانات این کنسرسیوم، امکان این‌که بتواند استانداردهای اولیه راه‌آهن را فراهم کند، ندارد. به این دلیل که رعایت این استانداردها نیاز به ماشین‌آلات تخصصی خطی دارد و این کنسرسیوم هم این ماشین‌آلات را نداشتند که بتوانند این اصلاحات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه همواره اعلام کرده‌ایم این آمادگی را داریم تا با راه‌آهن افغانستان تعامل داشته باشیم و ماشین‌آلات را بفرستیم تا به استانداردهای موردنظر برسیم، افزود: اما در آخرین مکاتبه با کنسرسیوم توسعه ریلی در اواخر سال گذشته اعلام کردیم که نتیجه اقدامات تعهدشده هنوز به راه‌آهن اعلام نشده است؛ اما ما باز هم به‌جهت تعامل، قطارهای عملیاتی را به این مسیر اعزام می‌کنیم.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن بیان کرد: با ارسال آخرین قطار عملیاتی، به نظر می‌رسد که کنسرسیوم از حسن‌نیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده کرده و واگن‌های تخلیه‌شده را بارگیری کرد؛ و بدون اینکه هیچ هماهنگی با راه‌آهن ایران داشته باشد ارسال کرده است.

کنسرسیوم به دروغ اعلام کرد که واگن بارداری وارد ایران نشده است

جعفری ادامه داد: همان شب زمانی که من مطلع شدم، از مامور مربوطه پرسیدم و با مدیرعامل کنسرسیوم صحبت کردیم و آن‌ها خودشان اعلام کردند که واگن بارداری وارد ایران نشده است. به جهت اینکه ما هیچ‌گونه ارتباطی با مرز نداریم و هنوز ارتباطات از طریق تلفن ثابت، بیسیم و تلفن همراه فراهم نیست، فقط به‌استناد اظهارات آقای مصطفی رضایی -مدیرعامل کنسرسیوم- و مامور ایشان مبنی بر این‌که لکوموتیو به‌صورت منفرد وارد کشور شده و واگن بارداری نیامده است، اکتفا کرده و گفتیم قطاری وارد ایران نشده است.

وی ادامه داد: اما بعد از بررسی متوجه شدیم کنسرسیوم همه این موارد را دروغ گفته است و قطار وارد ایستگاه شمتیغ در مرز ایران و افغانستان شده  و آن‌ها به دروغ اعلام کردند که واگنی وارد نکردیم. البته فیلمی از ایستگاه روزنک منتشر کردند و برآورد راه‌آهن این بود که کنسرسیوم توسعه ریلی یک فیلم تبلیغاتی ساخته است.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن اظهار کرد: نکته جالب این‌که مسئولان گمرک هم در این رابطه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، بنابراین اینکه کنسرسیوم مدعی شده که همه سازمان‌های مربوطه از ورود قطار به کشور اطلاع داشته‌اند صحت ندارد. بنابراین اگر غیر از این موارد که به دروغ مطرح شده، مستنداتی دارند، اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، مرتضی جعفری در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه و اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص سوء مدیریت راه‌آهن بیان کرد: از سال گذشته بر اساس صورت‌جلسه‌هایی که مستند است، قرار بر این شد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطارهای عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط‌آهن روزنک - هرات مساعدت کند و به افغانستان ارسال کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این‌که طی بازدید معاون فنی راه‌آهن از منطقه،‌ اشکالات در خط‌آهن موجود را کتباً اعلام کرده و آن را هم برای آقای کاظم قمی -نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان- و هم راه‌آهن کشور افغانستان فرستادیم.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: نظر بر این بود که اول اصلاحات انجام شود و بعد از انجام اصلاحات، قطار تجاری (افغانستان- ترکیه) راه‌اندازی شود، اما طبق مستندات اعلامی، تا کنون هیچ اقدامی که منجر به رفع اشکالات شود به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است و کنسرسیوم فقط به‌صورت کلی اعلام کرده که کارهایی را در این رابطه انجام داده است.

کنسرسیوم توسعه ریلی، ماشین‌آلات تخصصی را برای اصلاح خطوط نداشت 

جعفری با انتشار یک فایل صوتی برای خبرنگاران، توضیح داد: البته از قبل هم مشخص بود که با توجه به امکانات این کنسرسیوم، امکان این‌که بتواند استانداردهای اولیه راه‌آهن را فراهم کند، ندارد. به این دلیل که رعایت این استانداردها نیاز به ماشین‌آلات تخصصی خطی دارد و این کنسرسیوم هم این ماشین‌آلات را نداشتند که بتوانند این اصلاحات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه همواره اعلام کرده‌ایم این آمادگی را داریم تا با راه‌آهن افغانستان تعامل داشته باشیم و ماشین‌آلات را بفرستیم تا به استانداردهای موردنظر برسیم، افزود: اما در آخرین مکاتبه با کنسرسیوم توسعه ریلی در اواخر سال گذشته اعلام کردیم که نتیجه اقدامات تعهدشده هنوز به راه‌آهن اعلام نشده است؛ اما ما باز هم به‌جهت تعامل، قطارهای عملیاتی را به این مسیر اعزام می‌کنیم.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن بیان کرد: با ارسال آخرین قطار عملیاتی، به نظر می‌رسد که کنسرسیوم از حسن‌نیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده کرده و واگن‌های تخلیه‌شده را بارگیری کرد؛ و بدون اینکه هیچ هماهنگی با راه‌آهن ایران داشته باشد ارسال کرده است.

کنسرسیوم به دروغ اعلام کرد که واگن بارداری وارد ایران نشده است

جعفری ادامه داد: همان شب زمانی که من مطلع شدم، از مامور مربوطه پرسیدم و با مدیرعامل کنسرسیوم صحبت کردیم و آن‌ها خودشان اعلام کردند که واگن بارداری وارد ایران نشده است. به جهت اینکه ما هیچ‌گونه ارتباطی با مرز نداریم و هنوز ارتباطات از طریق تلفن ثابت، بیسیم و تلفن همراه فراهم نیست، فقط به‌استناد اظهارات آقای مصطفی رضایی -مدیرعامل کنسرسیوم- و مامور ایشان مبنی بر این‌که لکوموتیو به‌صورت منفرد وارد کشور شده و واگن بارداری نیامده است، اکتفا کرده و گفتیم قطاری وارد ایران نشده است.

وی ادامه داد: اما بعد از بررسی متوجه شدیم کنسرسیوم همه این موارد را دروغ گفته است و قطار وارد ایستگاه شمتیغ در مرز ایران و افغانستان شده  و آن‌ها به دروغ اعلام کردند که واگنی وارد نکردیم. البته فیلمی از ایستگاه روزنک منتشر کردند و برآورد راه‌آهن این بود که کنسرسیوم توسعه ریلی یک فیلم تبلیغاتی ساخته است.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن اظهار کرد: نکته جالب این‌که مسئولان گمرک هم در این رابطه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، بنابراین اینکه کنسرسیوم مدعی شده که همه سازمان‌های مربوطه از ورود قطار به کشور اطلاع داشته‌اند صحت ندارد. بنابراین اگر غیر از این موارد که به دروغ مطرح شده، مستنداتی دارند، اعلام کنند.
منبع» الف

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

طبیعی است این خبر می‌تواند از سوی برخی بدخواهان شمخانی مطرح شده باشد و جالب است که در سال 98 هم شایعاتی درباره خانواده شمخانی مطرح شد، از جمله اینکه هزینه دانشگاه حسین شمخانی فرزند علی شمخانی در لبنان 10 هزار دلار است.
مطهره شفیعی: شایعه در همه فرهنگ‌های بشری وجود دارد و پدیده‌ای است که بر‌اساس شنیده‌ها و زمینه قبلی افکار عمومی شکل ‌می‌گیرد. بشر در زندگی روزمره خود با دوستان، آشنایان، همکاران و مانند آن‌ها شایعات زیادی را می‌شنود و یا منتشر می‌سازد.
لیکن با‌ توجه ‌به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه برخی شایعات زمینه مناسبی برای نقل و انتشار می‌یابند. بارها پیش آمده که شایعاتی درباره شخصیت‌های سیاسی مطرح شده که بعضا چالش‌هایی برای آن شخصیت ایجاد کرده و یا در مواردی جامعه با توجه به شناخت قبلی از آن شخصیت، به رد شایعه پرداخته‌اند. البته برخی از آنها هم صحت دارد. از چند روز گذشته شایعاتی درباره ازدواج دختر شمخانی منتشر می‌شود. به نوشته «فراز»، برگزاری یک جشن عروسی در این هتل حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان آب می‌خورد. پس از آن علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران جنجالی به برگزاری عروسی دختر علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در هتل اسپیناس پلاس واکنش نشان داد. او نوشت: «اگر متهم به سیاه‌نمایی نمی‌شویم اجازه داریم بپرسیم چطور برای مردم از صبوری در‌ مقابل تحریم‌های اقتصادی بگوییم وقتی مراسم عروسی دختر دبیر سابق شورای عالی امنیت در یکی از مجلل‌ترین و گران‌ترین تالارهای کشور برگزار می‌شود؟ دوم آنکه آیا در مقابل این هتل هم «و‌ن‌»های گشت ارشاد مستقر می‌شوند.» مرتضی دانایی (خبرنگار) با انتشار تصویری از کارت این عروسی به کنایه نوشت: «دم طراح کارت عروسی دختر این آقا گرم که از طرح‌های آماده و رایگان Canva استفاده کرده و حتی فونت فارسی هم نریخته و احتمالا میلیون‌ها تومان بابت این چرت و پرت از آنها پول گرفته.» یک نماینده مجلس هم مدعی شد: همین چند شب گذشته یکی از مسئولان عالی سابق کشور مراسم دختر خود را در هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد که در آنجا باید گشت ارشاد مدیران ورود پیدا می‌کرد. با این روش‌ها ما نمی‌توانیم مطلوب را حاصل کنیم. سیره امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی نیز این چنین نبوده است و امروز هم دفتر مقام معظم رهبری نیز به این نوع رفتارها تذکر جدی دادند. معین‌الدین سعیدی با اشاره به اینکه حجاب یک واجب شرعی است، بیان داشت: من معتقد هستم حجاب یک واجب شرعی و سیاسی است اما در کنار آن تقویت سفره‌های مردم یک واجب شرعی، سیاسی و تقویت ارزش پول ملی هم یک ضرورت شرعی است و اینکه اصلاح نظام بانکداری باید اتفاق بیفتد و این‌ها اولویت‌های مهم‌تر مردم هستند.

مقالات دیگر: ظروف کرایه لویزان


*روزی که شمخانی پول شیرینی هم نمی‌داند
برگزاری ازدواج در هتل پارسیان با ادعاهای سابق شمخانی در تناقص است. محمد درودیان، پژوهشگر تاریخ جنگ اخیرا کتابی را تحت عنوان «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» منتشر کرده که شامل گفت‌وگو با ۲۴ شخصیت نظامی و سیاسی است. شمخانی در گفت‌وگویی که در این کتاب منتشر شده، گفته است: «ما هیچوقت بر اساس مسائل شخصی که بهترین آن جان است تصمیم نمی‌گرفتیم، این روحیه موتور اصلی ما در تمام مسئولیت‌هایی است که پس از انقلاب پذیرفتیم و به‌راحتی انتقادپذیریم، منعطفیم، تکبر نداریم، با حداقل‌ها می‌سازیم، احساس برتری قومی و خویشی بر کسی نداریم. به همین دلیل وقتی می‌گویند مشکل بودجه دارید، صرفه‌جویی کنید، در مسائل تشریفاتی بدون اینکه کسی به ما بگوید، در این گرانی یک ریال پول میوه و شیرینی و گل نمی‌دهم، یعنی نمی‌گذارم بدهند. همیشه هم میوه را از خونه‌ام می‌آورم. اینها تازه می‌خواهند این را دستورالعمل کنند.»
*شایعات سال 98 درباره ثروت شمخانی‌ها
طبیعی است این خبر می‌تواند از سوی برخی بدخواهان شمخانی مطرح شده باشد و جالب است که در سال 98 هم شایعاتی درباره خانواده شمخانی مطرح شد، از جمله اینکه هزینه دانشگاه حسین شمخانی فرزند علی شمخانی در لبنان 10 هزار دلار است. اخبار دیگر نشان می‌داد موعود شمخانی و محمدهادی شمخانی برادرزاده‌های علی شمخانی در پست‌های بالا مشغول شده‌اند. یکی در سفارت ایران در روسیه و دیگری سازمان منطقه آزاد اروند. در آن زمان یک منبع مطلع نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «خبر سازی‌های مغرضانه و هدفمند که طی ماه‌های گذشته علیه دریابان شمخانی و خانواده ایشان انجام شده، ناشی از برخی اغراض سیاسی بوده که در صورت لزوم سرشاخه‌های داخلی و خارجی آن معرفی شده و به اطلاع‌ رسانه‌ها خواهد رسید.» اما اکنون درباره ازدواج دختر شمخانی در هتل گرانقیمت توضیحی داده نشده است.

*مروری بر ازدواج‌های سیاسی
شایعه درباره ازدواج فرزندان سیاسیون ویژگی‌های منحصر به خودش را دارد، چنانکه هویت عروس و داماد، محل برگزاری جشن عروسی، میزان هزینه برگزاری جشن عروسی و... مدنظر است. ازدواج دختر محمود احمدی‌نژاد با مهدی خورشیدی‌آزاد یا ازدواج پسر احمدی‌نژاد با دختر مشایی، ازدواج پسر محمدعلی رامین با مهناز افشار از جمله ازدواج‌های خبرساز در دو دهه اخیر بوده است. ازدواج سیاسیون گذشته اما حواشی کمتری داشت و آنچنان محل بحث نبود مانند ازدواج علی لاریجانی با دختر شهید مطهری. علی لاریجانی در ۲۰ سالگی با دختر شهید مرتضی مطهری به‌نام فریده که ۱۵ سال داشت ازدواج کرد. ازدواج آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی با دختر آیت‌ا... وحید خراسانی بر اساس سنت پیامبر (ص) و بر پایه ساده زیستی بنا شد. ازدواج فائزه و فاطمه ۲ دختر مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با پسران آیت‌ا... لاهوتی از دیگر ازدواج‌های دوران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت. مرحوم هاشمی رفسنجانی و آیت‌ا... حسن لاهوتی هر دو از مبارزان سیاسی با رژیم پهلوی بودند و همین سوابق و مناسبات سبب شد که فرزندان آن‌ها با هم ازدواج کنند. سیدیاسر خمینی فرزند میانی سیداحمد خمینی و نوه امام خمینی (ره) محسوب می‌شود که با دختر سیدمحمد صدر ازدواج کرده است. سیدمحمدرضا خاتمی در نیمه دهه ۶۰ خورشیدی با زهرا اشراقی نوه امام خمینی (ره) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به‌نام‌های فاطمه و علیرضا است. نعیمه اشراقی سومین فرزند شهاب‌الدین اشراقی داماد امام راحل و صدیقه خمینی هفتمین نوه امام خمینی (ره) با سید محمد حسن طاهری پسر آیت‌ا... طاهری اصفهانی امام جمعه سابق اصفهان ازدواج کرده و صاحب ۲ فرزند به نام حسین و نعیما است. ازدواج صدیقه خمینی فرزند سوم امام راحل با آیت‌ا... شهاب‌الدین اشراقی که در نخستین روز‌های انقلاب از همراهان صدیق امام خمینی (ره) محسوب می‌شد. حجت‌الاسلام رسولی محلاتی دختران خود را به عقد حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری رئیس مجلس چهارم و پنجم و عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی درآورده است. ناطق نوری دارای هشت فرزند است که ۲ پسر به نام‌های مصطفی و مجتبی مشهورترین آن‌ها هستند. حسن خمینی نوه ارشد امام خمینی (ره) با ندا موسوی بجنوردی دختر مرحوم آیت‌ا... سید محمد موسوی بجنوردی عضو سابق شورای عالی قضائی و عضو ارشد مجمع روحانیان مبارز ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فرزندانی با نام‌های احمد، نرگس، فرشته و محمدهادی است. ازدواج سیدابراهیم رئیسی با جمیله علم‌الهدی، دختر آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد یکی دیگر از ازدواج‌های سیاسی تاریخ انقلاب به حساب می‌آید که حاصل این ازدواج دو دختر است.

منبع: روز نو

توسعه همکاری ایران و کنگو در دستور کار دو کشور

 توسعه همکاری ایران و کنگو در دستور کار دو کشور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، امیر حسینی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری دموکراتیک کنگو پس از ورود به کینشازا با برنارد موتاندا انزوزی مدیر کل تشریفات جمهوری دموکراتیک کنگو دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار، مدیر کل تشریفات جمهوری دموکراتیک کنگو ضمن خوش آمدگویی به سفیر جدید کشورمان، بر آمادگی دولت و وزارت امورخارجه کنگو برای گسترش و توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید و اظهارامیدواری نمود با همکاری سفیر کشورمان، پیشبرد و بسط همکاری‌ها با توجه به اشتراکات فرهنگی دو ملت و کشور بیش از گذشته در دستور کار دو طرف قرار گیرد.

سفیر کشورمان نیز ضمن اشاره به علاقه مندی و تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی، آمادگی خود را برای همکاری در پیشبرد روابط خوب و تاریخی دو کشور با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تکنولوژی، فنی و مهندسی، شرکت‌های دانش بنیان و ... ابراز نمود.

نوشته های اخیر: ظروف کرایه تجریش

داوطلبان کنکور زمان آزمون چه باید بکنند؟

 

سازمان سنجش آموزش کشور وظایف داوطلبان کنکور در حین و پس از برگزاری آزمون را از طریق اینفوگرافیک اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از  فارس، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

فرآیند برگزاری آزمون صبح رأس ساعت ۸ صبح و بعدازظهر ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر آغاز می‌شود و دربِ حوزه‌های امتحانی به ترتیب رأس ساعت ۷:۳۰ صبح و ۱۴:۰۰ بعدازظهر بسته خواهد شد لذا از ورود داوطلبان پس از بسته شدن دربِ حوزه‌های امتحانی ممانعت می‌شود.

هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط، لازم است اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد تراش، مداد پاکن و یک سنجاق و یا سوزن همراه داشته باشد.

مطالعه بیشتر: شیشه بری در سعادت آباد

داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی و الکترونیکی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند، هندزفری و …)، کیف، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

تشریفات گمرکی ۴۱ هزار مسافر در مازندران انجام شد

 ناظر گمرکات مازندران:

تشریفات گمرکی ۴۱ هزار مسافر در مازندران انجام شد
نوشهر- ناظر گمرکات مازندران از انجام تشریفات گمرکی بیش از ۴۱ هزار نفر مسافر در گمرکات استان خبر داد.

امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر از انجام تشریفات گمرکی کالاهای همراه ۴۱ هزار و ۳۳۳ نفر مسافر ورودی و خروجی گمرکات استان مازندران در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وی گفت: طی سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۹۱۲ نفر مسافر ازطریق گمرک فرودگاه ساری و گمرک فرودگاه رامسر وارد کشور شده‌اند.

ناظر گمرکات‌مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر بیان داشت: نسبت ورود مسافر و انجام تشریفات گمرکی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: از این مسافر سهم خروج مسافر از این دو گمرک فرودگاهی ۲۰ هزار و ۴۲۱ نفر بوده که این میزان رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است.

جمشیدی اظهار داشت: مسافران ورودی و خروجی که بیشترین آنها زائرین عراق و حجاج بیت الله الحرام هستند و از مرز هوایی مازندران تردد کردند و تشریفات گمرکی کالاهای همراه آنان توسط کارکنان گمرک ساری و نوشهر در کوتاه‌ترین زمان انجام گرفته است.

مقالات دیگر: ظروف کرایه ازگل

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد