بخت‌های نو که با کالاهای دست دوم شروع می‌شود/ آن روی سکه فروش جهیزیه‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی

افزایش قیمت لوازم خانگی موجب افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها و جوانان شده به‌طوری‌که تهیه جهیزیه را برای دختران جوان و نوعروسان به یک کابوس مبدل کرده و از طرف دیگر سمساری‌ها پاتوق تهیه لوازم خانگی برای نوعروس‌ شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، از سال گذشته قیمت همه کالاها روند صعودی به ‌خود گرفته است و دیگر با جیب مردم همخوانی ندارد؛ همین موضوع زوج‌های جوان را ناچار کرده است که از خرید برخی کالا دست بکشند؛ کار به جایی رسیده است که در برخی از مناطق استان کردستان خانواده‌ها جهیزیه دست دوم برای تازه عروس خود تهیه می‌کنند.

 

با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، خرید جهیزیه به یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان تبدیل‌ شده است و مانع بسیار بزرگی برای شروع زندگی مشترک بسیاری از افراد محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، افراد از راه‌های مختلفی مثل حذف وسایل غیرضروری یا خرید لوازم دست‌دوم سعی می‌کنند تا هزینه‌های شروع یک زندگی مشترک را کاهش دهند.

 

یکی از مهمترین اخباری که این روزها به گوش می رسد حدود دو برابر شدن وام ازدواج است که در مجلس مصوب و دولت موظف به اجرای آن است.

مصوبه‌ای که بر اساس آن قرار شد، وام ازدواج برای هر یک از زوجین در سال جاری 70 میلیون تومان باشد و زوجین در مجموع 140میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

 

دو برابر شدن وام ازدواج شاید در ظاهر اقدامی برای کمک به تسهیل ازدواج آسان باشد اما اگر نگاهی به قیمت لوازم خانگی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که حتی وام 70 میلیون تومانی نیز کفاف هزینه‌های ازدواج جوانان را نمی‌دهد.

 

موضوعی که این روزها باعث شده بازار سمساری‌ها  گرم و جان تازه‌ای بگیرند، جایی که تمام وسایل مورد نیاز یک زندگی مشترک را در خود جای داده است.

 

وام 70میلیون تومانی کفاف هزینه‌های خرید جهیزیه را نمی‌دهد

 

برخی از خانواده‌ها معتقدند که پرداخت تسهیلات 50 یا نهایتاً 70میلیون تومانی کفاف هزینه‌های خرید جهیزیه را نمی دهد و همین امر باعث شده است که  زوج های جوان و خانواده هایشان از سر ناچاری مجبور به خرید جهیزیه دست دوم باشند.

 

نادیا و جمال یکی از هزاران زوج های  هستند که در آستانه رفتن به خانه مشترکان  این روزها مشغول تهیه جهیزیه هستند ، آنها وام ۱۰۰ میلون تومانی ازدواجشان را برای خرید لوازم خانه کنار گذاشته‌اند و تصمیم گرفتند تا حدود 50میلیون تومانی را که قرار بود صرف برگزاری مراسم عروسی بکنند و مابقی را هم به اجاره یک خانه اختصاص دهند.

 

جمال نادری می گوید: این روزها همه‌گیری کرونا مراسم ازدواجمان را به تاخیر انداخت تا جایی که قیمت خرید جهیزیه سر به فلک کشید و ما با پولی که داشتیم توانستیم چند رقم از جهیزیه را کامل کنیم و امروز تصمیم گرفته ایم که برای جمع کردن بقیه وسایل مورد نیاز زندگی به سمسار فروشی سری و در دیوار بزنیم تا شاید در این مکان بتوانیم وسایل مورد نیازمان را با قیمت مناسبتر تهیه کنیم.

 

وی میگوید: یخچال معمولی که ما می‌خواستیم و قبلا 9 میلیون تومان بود حالا نزدیک به 22 میلیون تومان شده بود و به گفته فروشنده اگر امروز از خرید آن منصرف شوید فردا مطمئناً قیمت بالاتر خواهد رفت و باید آن را با قیمت بیشتر تهیه کنید.

 

 

این زوج جوان در ادامه عنوان داشت: زندگی این روزها بسیار به سختی می گذرد و اگر زوج های جوان از طرف خانواده هایشان مورد حمایت قرار نگیرند قطعا زیر بار این همه مشکلات له خواهند شد.

 

بازارگرمی سمساری‌ها در داغی بازار قیمت لوازم خانگی

 

آقای خالدی یکی از فروشندگان لوازم خانگی در راسته خیابان چهار باغ است  که در این خصوص می‌گوید: «اوضاع برای ما فروشندگان هم این روزها خوب نیست، چرا که هم کرونا و هم گرانی اجناس دربازار باعث شده تا قیمت لوازم خانگی سیر سعودی خود را طی کند.

 

این فروشنده در ادامه عنوان داشت: بازار فروش جهیزیه تا قبل از گرانی بازار حسابی داغ بود، اما از پارسال بازار کساد شد و فروش کم.

مقالات دیگر: سمساری در صادقیه

این فروشنده اظهار داشت: قبلا در بعضی از روزها تمام فروش ما مربوط به فروش در امر جهیزیه بود اما حالا اکثرا زوج های جوان وقتی وارد مغازه می شوند قیمت می پرسند و رد می شوند و این نشان از این واقعیت است که دیگر کسی قدرت خرید جهیزیه نو را ندارند.