به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا کلامی در خصوص  مصوبات ستاد تنظیم بازار در روز دوشنبه 99/03/19 اظهار داشت: بخش مهمی از مواد اولیه لوازم خانگی مرتبط با ورق فولاد و یا متأثر از آن است؛ وقتی ارز نیمایی تغییر کند در قیمت ورق فولادی اثر داشته و نهایتاً در قیمت تمام‌شده لوازم خانگی تأثیرگذار است.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین تولیدکنندگان لوازم خانگی بر اساس این پارامترها، هزینه‌ها و اسناد خود، قیمت را محاسبه و پس از هماهنگی با سازمان حمایت و درج قیمت در سامانه124، قیمتهای خود را اعمال کنند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای لوازم خانگی تا قبل از سال 97 حدود ١٣.٦میلیون دستگاه لوازم خانگی مختلف بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به نرخ ارز، افزایش مؤلفه‌های بهای تمام‌شده و رشد قیمت لوازم خانگی، این نیاز به 12میلیون دستگاه کاهش یافته است.

کلامی تصریح کرد: میزان تولید لوازم خانگی سال 98 نسبت به سال 97 حدود 8 درصد افزایش داشته که در برنامه تولید سال 99 قرار است تولیدات نسبت به سال 98 حدود 34 درصد رشد پیدا کند که معادل 11.6 میلیون دستگاه لوازم خانگی در انواع مختلف است.

تأمین ویژه ارز برای تولید لوازم خانگی

وی در خصوص تصمیمات امروز ستاد تنظیم بازار برای بازار لوازم خانگی گفت: با توجه به برنامه تولید سال 99 در جلسه امروز مصوب شد که بانک مرکزی نسبت به تأمین ویژه ارز قطعات یدکی و لوازم مورد مصرف در تولید لوازم خانگی بزرگ و کوچک اقدام کند.

وی ادامه داد: همچنین، کارگروه تنظیم بازار در راستای تعادل عرضه و تقاضا مصوب نمود معاونت امور صنایع وزارت صمت، ضمن برنامه‌ریزی افزایش تولید سال جاری، طبق برنامه تعیین‌شده (افزایش تولید 34درصدی نسبت به سال گذشته)، به برنامه‌ریزی تولید سال 1400 و 1401 به‌گونه‌ای اقدام نمایند که کل تقاضای داخل از محل تولید داخلی تهیه و تأمین شود.

ادامه مطلب:سمساری در مرزداران