دانش بنیانپول بدهید؛ روش تقلب در کنکور را یادتان می‌دهیم

اقتصاد ایران: درآمدزایی از کنکور به شکل‌های تازه‌تری انجام می‌گیرد به طوریکه برخی کانال‌های تلگرامی با دریافت مبلغی روش‌های تقلب در کنکور را آموزش می‌دهند.

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ «کنکور» در کشور ما به مقوله‌ای تبدیل شده که هر شخصی به نحوی با آن درگیر است، اهمیت قبولی در کنکور برای جوانان به حدی است که برخی از این احساسات داوطلبان کنکور سواستفاده کرده و به درآمدزایی در این زمینه می‌پردازند.

به تازگی نیز برخی کانال‌های تلگرامی ادعای فروش سوالات کنکور را دارند یا آموزش نحوه تقلب را انجام می‌دهند به این شکل که داوطلبان مبلغی که کم هم نیست را به حساب صاحبان این کانال‌ها واریز می‌کنند و در انتظار دریافت سوالاتی که می‌گویند سوالات کنکور است می‌مانند.

البته که سوالات کنکور تا روز آزمون سراسری در قرنطینه است و حتی رئیس سازمان سنجش هم از آن خبر ندارد، اما از این موضوع که بگذریم بحث جدید این است که برخی با راه‌اندازی کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی سعی در آموزش نحوه تقلب در کنکور به داوطلبان دارند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه پیانو غرب تهران

در یکی از این کانال‌ها که امکان گرفتن عکس از پست‌های آن و ارسال پست‌ها نیز وجود ندارد، روش‌های جاسازی وسایل را به داوطلبان آموزش داده و از داوطلبان خواسته که وسایل تقلب‌شان مانند هندزفری را در کفش، کمربند یا جامدادی خود قرار دهند.

همچنین این کانال به مبتدی ترین روش درباره عبور از گیت ورودی محل آزمون با همراه داشتن وسایل غیرمجاز صحبت می‌کند به طوریکه قدیمی‌ترین گیت‌ها هم می‌توانند این مسأله را تشخیص دهند.

جالب اینجاست که این کانال مدعی است که افراد برای تقلب باید وسایل خاصی را تهیه کنند و لیستی از وسایل را اعلام کرده و این نوع وسایل را هم به فروش می‌رساند و داوطلبان باید با صرف هزینه هنگفت این وسایل را بخرند.

از انواع وسایلی که در این کانال به فروش می‌رسد، گوشی کوچک بندانگشتی، خودکار هندزفری دار، ساعت هوشمند، پاک کن مخصوص، هندزفری نامرئی و هندزفری بلوتوثی است که به صورت میلیونی فروخته می‌شود.

* نحوه برخورد با متخلفان کنکور

البته سازمان سنجش هم بیکار نیست و در این زمینه راهکارهایی از جمله بازرسی بدنی را در دستور کار دارد، اما در صورت ارتکاب جرم نیز برای متخلفان برخورد قانونی در نظر گرفته شده است.

ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار، یکی از تخلفات کنکور است.

ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد مانند ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون، تبانی با داوطلبان، افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون، ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی، شامل برخورد قانونی می‌شود.

 

دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیر مجاز از آنها و هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون شامل برخورد قاطع است.

افشای سوالات آزمون یا تلاش در راستای دستیابی و افشای آن همچنین شرکت و معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو، یکی دیگر از موارد تخلف محسوب می‌شود.

خرید و فروش سوالات و پاسخ‌های آزمون یا شرکت و معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.

در این زمینه، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌ها را به صورت جریمه نقدی و محرومیت‌های کنکوری دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد عضویت داوطلبان در برخی گروه‌های فضای مجازی که در پی تخلف و تقلب در آزمون‌ها هستند، هشدار داد.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش نیز در این زمینه گفته است: داوطلبان و والدین گرامی آنها باید در مورد عضویت در برخی گروه‌ها و شبکه‌ها در فضای مجازی دقت لازم را داشته باشند چرا که عضویت و همکاری با برخی از این گروه‌ها که به دنبال  برنامه‌ریزی برای  تقلب و تخلف در آزمون‌ها هستند،  به محرومیت از آزمون می‌انجامد.

به گفته وی، دستگاه‌های امنیتی همچون پلیس فتا در این زمینه پیگیری لازم را دارند.

درباره تخلف در کنکور با داوطلبان کنکور نیز صحبت کردیم، یکی از داوطلبان کنکور تخلف را در آزمون را خارج از عدالت دانسته و گفت: کنکور برای جوانان کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی یک تست هم می‌تواند سرنوشت یک جوان را تغییر دهد بنابراین اگر تخلفی در کنکور صورت بگیرد خارج از عدالت و حق‌الناس است.

داوطلب دیگری با بیان اینکه مسوولان باید به موضوع کانال‌های تلگرامی فروش سوالات کنکور و آموزش تقلب به داوطلبان رسیدگی کنند، گفت: ما از مسوولان تقاضا داریم در زمینه تخلفات کنکوری پیگیری لازم را داشته باشند چرا که یک سال زندگی جوانان در کنکور منتهی می‌شود و بروز تخلف سبب دلسرد شدن داوطلبان خواهد شد.

مقالات دیگر:وکیل پایه یک دادگستری غرب تهران