موسیقی نواحی میراثی بی جان نیست

احمد صدری معتقد است که موسیقی نواحی برآیندی از فرهنگ و زبان است که حیات اجتماعی دارد و میراثی بی‌جان نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون با موضوع بررسی ضرورت برگزاری جشنواره‌های موسیقی نواحی، با حضور احمد صدری (پژوهشگر موسیقی نواحی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
احمد صدری در برنامه «ارغنون» گفت: مطالعات اخیر در حوزه موسیقی نواحی نشان می‌دهند که این نوع از موسیقی در چند دهه‌ی اخیر با تغییرات بسیار متعددی مواجه شده است. موسیقی نواحی برآیندی از فرهنگ و زبان است که در طول تاریخ به عنوان یک میراث معنوی به دست ما می‌رسد.
 
این پژوهشگر موسیقی نواحی تاکید کرد: موسیقی نواحی حیات اجتماعی دارد و میراثی بی‌جان نیست. شان و منزلت موسیقی نواحی در چند سال اخیر ارتقا یافته است. در دهه‌های گذشته نوازندگان موسیقی نواحی در دسته اقشار پایین اجتماعی [مطربی] قرار می‌گرفتند و خانواده‌ها رغبتی به شنیدن و فراگیری این موسیقی نداشتند.
 
احمد صدری ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از نوازندگان موسیقی نواحی با افتخار شغل و حرفه‌ خود را به مردم معرفی می‌کند. بسیاری از موسیقی‌های منطقه‌ای جنبه‌های جدیدی [کلاسیک] به خود گرفته‌اند. اکثر فارغ‌التحصیلان موسیقی با ورود به حوزه موسیقی منطقه‌ای ایران دستورالعمل‌های کاربردی و بسیار مفیدی را برای این نوع از موسیقی تحریر کرده‌اند.
این فعال موسیقی نواحی افزود: موسیقی منطقه‌ای ایران امروزه با متد‌های آموزشی نوین به هنرجوهای جدید منتقل می‌شود. اینترنت فرهنگ‌های مختلف را با یکدیگر آشنا کرده است و فرهنگ امری زایشی است و به طور مستمر مورد تغییر و تحول قرار می‌گیرد.
 
احمد صدری با بیان این که هنرهای سنتی همیشه پویا هستند، گفت: حاج قربان سلیمانی با تکیه بر پویایی هنرهای سنتی موسیقی، منطقه‌ای از ایران را به جایگاهی بین‌المللی ارتقا داد.
 
وی با اشاره به این که برخی از آهنگسازان معاصر از موسیقی‌های سنتی و منطقه‌ای گرته‌برداری می‌کنند، تصریح کرد: حسین علیزاده یک پلی‌فنی بسیار پیچیده به نام «آوای مه» را از موسیقی گیلان برداشت کرده است.
 
این پژوهشگر موسیقی در پایان گفت: خوشبختانه امروزه سازمان صدا و سیما از موسیقی منطقه‌ای ایران حمایت‌های خوبی را انجام می‌دهند، در حالی که در چند دهه‌ی گذشته این نوع از موسیقی مورد توجه رادیو و تلویزیون نبود.