x تبلیغات
onlinetabliq

با فرسودگی روانی کرونا چه کنیم؟

 

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای پیشگیری از فرسودگی و خستگی روانی باید به تغذیه، استراحت به موقع، خواب کافی و انجام فعالیت‌هایی که منجر به لذت و آرامش می‌شود به صورت جدی توجه شود و به نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند بود و این دستورالعمل‌ها با دقت اجرا شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا دواساز ایرانی، اظهار کرد: این روزها بسیاری از افراد جامعه به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته دچار اضطراب، بی‌قراری، دلهره و یا نگرانی از مرگ خود یا عزیزان‌شان می‌شوند؛ بروز این علائم و واکنش‌ها در افراد طبیعی بوده و در مواردی که شدت این علائم منجر به زجر روانی شدید و افت عملکرد می‌شود نیاز به دریافت خدمات سلامت روان وجود دارد.

وی افزود: علائم و نشانه‌های استرس می‌تواند شامل ترس از ابتلا به بیماری، حرف زدن مکرر در مورد بیماری، چک کردن مکرر علائم و نشانه‌های جسمی مثل تب، درد و سرفه باشد.

دواساز ایرانی بیان کرد: کاهش توجه و تمرکز، دلشوره، بی‌قراری، کلافه بودن، اضطراب، بی‌حوصلگی، کاهش اشتها، بدخوابی، کم‌خوابی، تپش قلب و احساس ناامیدی و غمگینی و اشتغال ذهنی در مورد مرگ خود یا عزیزان نیز از دیگر علائم و نشانه‌های استرس در این دوران است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در این شرایط، افرادی که سابقه بیماری روانپزشکی مانند اختلالات اضطرابی، اختلال افسردگی، اختلال وسواسی و یا اختلالات خلقی دارند، افراد دارای سابقه بیماری‌های مزمن جسمی مانند دیابت، سرطان و تیروئید، اختلالات اضطرابی، اختلال افسردگی، اختلال وسواسی و یا اختلالات خلقی و مصرف‌کنندگان مواد و الکل و یا محرک‌ها بیشتر در معرض آسیب روانی هستند.

وی افزود: زنان و کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، سالمندان به ویژه آن‌هایی که تنها زندگی می‌کنند، کودکان و افرادی که در این حادثه یا حوادث مشابه مانند زلزله، سیل اعضای خانواده و نزدیکان‌شان را از دست داده‌اند نیز بیشتر از دیگر گروه‌ها در معرض آسیب روانی هستند.

دواساز ایرانی با اشاره به توصیه‌های بهداشتی برای خودمراقبتی، بیان کرد: قبل از هر چیز اطلاعات و دانش در مورد ویروس کرونای جهش‌یافته باید کامل شود؛ دریافت اطلاعات، تنها از منابع معتبر علمی از قبیل سایت‌های مرتبط با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت اعضای خانواده از یکدیگر، ادامه داد: برای پیشگیری از فرسودگی و خستگی روانی باید به تغذیه، استراحت به موقع، خواب کافی و انجام فعالیت‌هایی که منجر به لذت و آرامش می‌شود به صورت جدی توجه شود و به نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند بود و این دستورالعمل‌ها با دقت اجرا شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: باید اجازه داده شود که افراد در مورد ترس‌ها و نگرانی‌هایی که دارند حرف بزنند و به  صحبت‌های آن‌ها فعالانه گوش داد و به آن‌ها فرصت داد تا در مورد هیجانات خود صحبت کنند.

دواساز ایرانی افزود: باید از هرگونه برچسب زدن یا پیش‌داوری در مورد وجود اختلال روانی در افراد پرهیز شود و باید به آن‌ها گفت که با توجه به اتفاقی که افتاده و اخبار و اطلاعاتی که می‌شنوند این تجربه ترس و نگرانی، غیر طبیعی نیست.

 

وی بیان کرد: باید به افراد آموزش داده شود که از چک کردن مداوم اخبار و اطلاعات مربوط به این بیماری یا هر بیماری دیگری که ممکن است ذهن‌شان را درگیر کند تا حد امکان پرهیز کنند زیرا میزان نگرانی و استرس‌شان را افزایش می‌دهد. از انتشار اخبار منفی که موجب افزایش استرس و نگرانی می‌شود نیز خودداری کنند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: انجام کارهای روزانه در منزل و بیرون از منزل، فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند تماشای فیلم، دعا و نیایش، ورزش و موسیقی و گفتگو با دوستان و بستگان که به فرد آرامش می‌دهند نیز بسیار توصیه می‌شود. همچنین باید وقت بیشتری برای با هم بودن اعضای خانواده اختصاص داده شود و به ویژه با کودکان وقت بیشتری صرف شود.

دواساز ایرانی تصریح کرد: به هیچ وجه برای کاهش استرس، اضطراب و دلشوره و بی‌قراری نباید بدون دستور پزشک از الکل، مواد مخدر یا داروهای آرام‌بخش استفاده شود.

وی بیان کرد: با کودکان نیز باید متناسب با سن و سال‌شان در مورد علائم و نشانه‌های بیماری کرونای جهش‌یافته صحبت و شیوه‌های خودمراقبتی به آن‌ها آموزش داده شود و از دادن اطلاعاتی که منجر به افزایش نگرانی آن‌ها می‌شود مانند تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونای جدید جهش‌یافته و کمبود تجهیزات بهداشتی درمانی خودداری شود.

مقالات بیشتر:مرکز مشاوره جلفا

مشاوره رایگان تویوتا به اپل

 مشاوره رایگان تویوتا به اپل

گروه بین الملل: تویوتا غول خودروسازی جهان در زمینه ساخت و فروش ماشین الکتریکی به اپل مشاوره رایگان می دهد.
 
گروه بین الملل: تویوتا غول خودروسازی جهان در زمینه ساخت و فروش ماشین الکتریکی به اپل مشاوره رایگان می دهد.
 
به گزارش خبرخودرو،آکیو تویودا مدیرعامل و نوه بنیانگذار شرکت تویوتا موتور به رسانه‌های ژاپنی گفته که می‌ کوشد از نو‌پایان‌بخش خودرو استقبال کند.
 
با این وجود آقای تویودا در پیامی خطاب به اپل گفت: پس از ساخت خودرو مایلم اپل تا ۴۰ سال مهیای فروش و تغییرات مختلف باشد. تویوتا افزود: شرکت‌های نوپای فناوری جدید، همچون اپل توانایی دمیدن روح تازه در صنعت خودرو و دادن انتخاب گسترده تر به مشتریان را دارند و در عین حال آقای مدیر عامل گفت: این شرکت ها باید در برابر مصرف کنندگان عادلانه رفتار کنند و مسئولیت کلیه وسایل نقلیه خود، از جمله تولید، نگهداری و اسقاط نهایی در پایان عمر خودرو را به عهده بگیرند.
 
مقالات دیگر: مرکز مشاوره ونک

نخستین مرکز مشاوره حوزه‌های علمیه در استان مرکزی افتتاح شد

 نخستین مرکز مشاوره حوزه‌های علمیه در استان مرکزی افتتاح شد

 

گروه استان‌ها-مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی با اشاره به افتتاح نخستین مرکز مشاوره حوزه‌های علمیه در استان مرکزی گفت: راه‌اندازی مرکز مشاوره و خدمت به مردم یکی از مهم‌ترین اقدامات حوزه علمیه است و این اقدام درواقع شجره طیبه‌ای است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، حجت‌الاسلام فاضل حسامی ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین مرکز مشاوره حوزه‌های علمیه در استان با اشاره به افتتاح نخستین مرکز مشاوره حوزه علمیه استان مرکزی گفت: برای راه‌اندازی و افتتاح این مرکز مشاوره تلاش‌ها و زحمات بسیاری انجام شده اما زمانی این زحمات دلنشین است و به ثمر می‌نشیند که مراجعان و زوج‌ها با مراجعه به این مرکز مشاوره نتیجه ببینند.

 

وی افزود: امیدواریم با تلاش و حمایت مسئولان شاهد رونق این مرکز مشاوره باشیم اما توجه به این نکته ضروری است که امیدواریم مردم گرفتار مشکل نباشند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مراکز مشاوره گفت: مشاوره برای حل مشکل نیازمند تخصص است و هر فردی در فرآیند زندگی قبل از اینکه مشکل به وجود آید باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشد اما زمانی که مشکل شکل گرفت و عمق پیدا کرد باید کار را به کاردان سپرد.

 

حسامی تصریح کرد: اگر مشکل و نگرانی در زندگی ایجاد شد باید از فرد دانا و با تجربه کمک گرفت تا شاهد طلاق و جدایی نباشیم اما زمانی که مشکل عمق پیدا کرد باید به مشاور و متخصص مراجعه کرد بنابراین حوزه علمیه با این رویکرد وارد میدان شده است.

 

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز مشاوره و خدمت به مردم یکی از مهم‌ترین اقدامات حوزه علمیه است و این اقدام درواقع شجره طیبه‌ای است که ریشه‌های محکمی در زمین دارد و از ثمرات و برکات آن در جامعه می‌توان بهره برد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی بیان کرد: دوره تخصصی و پیشرفته برای تربیت مشاوران تخصصی در جامعه روحانیت استان برگزار شده که تاکنون 25 نفر از طلبه سطح مقدماتی خود را به پایان رسانده‌اند و وارد سطح متوسط شده‌اند.

 

21 هزار نفر در سطح استان مرکزی آموزش‌های قبل از ازدواج را دریافت کردند

 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان مرکزی هم در این مراسم با اشاره به افتتاح این مرکز مشاوره گفت: با توجه به اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصمیم دارد که همه مراکز و نهادها به صورت نظام‌مند و قانون‌مند از مشاوره تخصصی استفاده کنند تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با سپاه، کمیته امداد، نیروی انتظامی و حوزه علمیه منعقد شده است.

 

منصور عبدی افزود: نخستین مرکز مشاوره قانونمند با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشوری شروع به کار کرده از استان مرکزی با همکاری حوزه علمیه استان بوده است.

 

وی ادامه داد: هدف از مشاوره ارائه خدمت به مردم و اطلاعات به آنها در زمینه‌های مختلف است و با توجه به اینکه بیشترین مراجعه‌کنندگان به این مرکز مشاوره زن هستند باید از مشاوران حرفه‌ای زن و متخصص در این مرکز استفاده کرد.

 

عبدی تصریح کرد: تمرکز اصلی مشاوران باید بر ارائه خدمت درست و مشاوره تخصصی به مراجعان به ویژه زوج‌ها باشد تا شاهد طلاق و جدایی آنها و آسیب‌های پس از طلاق برای آنها نباشیم.

 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان مرکزی عنوان کرد: باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که خانواده‌ها به جای هزینه‌های جهیزیه و عروسی به گواهینامه همسرداری قبل از ازدواج فرزندان خود توجه داشته باشند که تاکنون 21 هزار نفر با همکاری معاونت اجتماعی استانداری در سطح استان آموزش‌های قبل از ازدواج را دریافت کرده‌اند.

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در ستارخان

سنگینی آموزش ارتباطات اجتماعی به کودکان در ایام کرونا بر دوش والدین

 یک روانشناس معتقد است، به دلیل محدود شدن ارتباطات اجتماعی در ایام کرونا آموزش روابط اجتماعی توسط مدرسه، محیط اجتماع و محیط‌های آموزشی محدود شده است بنابراین والدین مسئولیت سنگین‌تری برای آموزش ارتباطات اجتماعی به کودکان دارند.

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمدهای خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ...  پیامدهای مختلفی برای خانواده به همراه داشته و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که در این برهه خاص زمانی باید مورد توجه قرار گیرد آموزش مسائل و ارتباطات اجتماعی به کودکان است. با محدود شدن رفت‌وآمدها و عدم حضور بچه‌ها در مدرسه، دومین محیط آموزشی که بچه‌‌ها در آن ارتباطات اجتماعی را یاد می‌گرفتند، عملاً حذف شده، بنابراین لازم است خانواده‌ها به این خلأ آموزشی توجه داشته باشند.

بدین جهت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محورهای مختلف کرده که در همین راستا «سیما فردوسی‌»، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، سومین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «ارتباطات اجتماعی کودکان در دوران کرونا» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود:

یکی از حیطه‌های رشدی در کودکان و نوجوانان رشد اجتماعی آنهاست؛ یعنی چگونه یاد بگیرند که تعامل داشته باشند، ارتباط برقرار کنند، با دیگران صحبت کنند و از این ارتباطات اجتماعی لذت ببرند. در این ارتباطات اجتماعی است که بچه‌ها خیلی چیزها یاد می‌گیرند.

بچه‌ها وقتی با دوستان و گروه همسالان خود باشند و البته این دوستان، دوستان خوبی باشند، از آن‌ها و از بزرگ‌ترها خیلی چیزها یاد می‌گیرند. در ایام غیر کرونا وقتی بچه‌ها مدرسه می‌رفتند، معلم‌ها رفتارهای اجتماعی آنها را می‌دیدند و اگر آداب معاشرت، تشکر کردن، ارتباطات اجتماعی ... بچه اشتباه بود یا بچه‌‌ها رفتار اشتباهی را نشان می‌دادند، معلم‌ها متوجه می‌شدند که رفتار آنها اشتباه است و تذکر می‌دادند.

خیلی چیزها را باید در خانواده یاد بگیریم اما بعضی از رفتارها در خانواده یا الگویی ندارد، یا آموزشی برای آن ارائه نمی‌شود و بچه‌ها فقط در اجتماع است که این رفتارها را دیده و یاد می‌گیرند. پس اجتماع دومین مکان برای یادگیری است. مدرسه هم از مکان‌های اجتماعی است و بسیاری از رفتارهایی که بچه‌ها در خانه یاد نگرفته‌اند در مدرسه و توسط معلم، مشاور و ... می‌آموزند.

نکته دیگر این است که ممکن است بچه‌‌ها رفتاری را به غلط یاد گرفته باشند؛ مثلاً رفتاری را در خانواده یاد گرفته‌اند که رفتار صحیحی نبوده ولی در خانواده کسی نبوده که به بچه غلط بودن رفتارش را تذکر بدهد و شاید بعضی مواقع خود خانواده هم همان رفتار غلط را داشته که بچه آن را یاد گرفته، در اینجا مدرسه با اصلاح رفتار می‌پرداخت و یا در سایر اجتماعاتی که بچه‌‌ها در آن حضور پیدا می‌کردند مثلاً کلاس‌های ورزشی، هنری و رفت‌وآمدها و میهمانی‌ها، بچه‌ها می‌توانستند بسیاری از رفتارهای درست اجتماعی و آداب معاشرت و ... را یاد بگیرند که اکنون اینها کم شده است.

پس وظیفه والدین برای آموزش رفتارهای اجتماعی به بچه‌‌ها سنگین‌تر شده است.

خانواده‌ها یک روز در هفته باید دور هم بنشینند و صحبت کنند که چه رفتاری خوب است و چه رفتاری بد است. به لحاظ اجتماعی ما مسئول رفتارهای خودمان و فرزندانمان هستیم و باید به بچه‌‌ها یاد بدهیم که کدام رفتار اجتماع‌پسند نیست و کدام اجتماع‌پسند است.

مقالات بیشتر:بهترین روانشناس کودک و نوجوان پونک

شایع‌ترین گلایه زنان از شوهرشان

 شایع‌ترین گلایه زنان از شوهرشان

روزنامه خراسان نوشت: «گله از شوهر بابت حمایت‌نکردن از نظر عاطفی، یکی از شکایات شایع زنان است. این موضوع را هر روانشناس یا مشاوری که در حوزه همسران کار می‌کند، می‌تواند تایید کند. البته این احساس تنها در میان زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره دیده نمی‌شود. بلکه آن‌ طور که مطالعات متعدد نشان می‌دهند شکایت از دریافت‌نکردن حمایت عاطفی، از مشکلات شایع بین غالب زنان متاهل است. این در حالی است که مردان در زمان مواجه‌شدن با این گله‌ها به تلاش‌های خود اشاره می‌کنند و معتقدند توقع بالای همسرشان، اوضاع را بد کرده است. اما داستان چیست؟ آیا واقعا زنان به دلیل توقع بالا از دریافت‌نکردن حمایت عاطفی کافی شکایت دارند یا مسئله چیز دیگری است؟

زنی از رفتار همسرش شکایت دارد و می‌گوید: او از نظر عاطفی حمایتی از من نمی‌کند و این موضوع باعث دلسردی من شده است. اما شوهر که از شکایت زن دلخور شده، می‌گوید: «من هر جا ببینم زنم با مشکلی روبه‌رو شده، تلاش خودم را برای کمک به او انجام می‌دهم؛ حتی شده در اینترنت برای پیداکردن راهکار جست‌وجو می‌کنم. علاوه بر این من همیشه مشوق خانمم در کارهایش هستم. غیر از این، هر زمان احساس می‌کنم زنم بیش از حد تحت فشار است، سعی می‌کنم با انجام کارهایی، فشار روی دوش او را کاهش دهم.» نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما شکایت خانم از کمبود حمایت عاطفی از سوی همسر در این مورد شکایتی بجاست یا تنها یک گله بی‌دلیل است؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا ارزیابی دقیق‌تری در این باره داشته باشید.

 

انواع حمایت اجتماعی کدام‌اند؟

 

حمایت عاطفی از دید متخصصان یکی از چهار زیرمجموعه حمایت اجتماعی است. آشنایی با این چهار دسته و تشخیص تفاوت بین آنها می‌تواند تا حدی نشان دهد که چرا شکایت از دریافت‌نکردن حمایت عاطفی این قدر شایع است.

 

حمایت با کمک ارزیابی

 

وقتی در کلام و رفتار به همسرمان نشان می‌دهیم که قابل اعتماد است یا وقتی او را بابت عملکردش تشویق می‌کنیم، در واقع در حال حمایت از او هستیم. این سبک حمایت را «حمایت با کمک ارزیابی» می‌نامند و با کمک آن همسر ما می‌تواند شناخت بهتری از خود پیدا کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

 

حمایت با کمک دانش و اطلاعات

 

ارائه اطلاعات و پیشنهاد برای حل مسائل و مشکلات از نمونه‌های این نوع حمایت است. وقتی یکی از همسران با مشکلی روبه‌رو می‌شود، همسر دیگر سعی می‌کند با دادن اطلاعات، نصیحت‌کردن یا پیشنهاد برخی راهکارها به او کمک کند. تلاش برای پیداکردن اطلاعات مورد نیاز همسر از دیگر رفتارهایی است که در این مجموعه قرار می‌گیرد.

 

حمایت عینی و با کمک ابزارها

 

انجام‌دادن مسئولیت‌های همسر به منظور کمک به او، در این دسته قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در شرایطی که همیشه آشپزی با خانم بوده، شوهر برای این که او فرصت بیشتری برای حل و فصل کارهایش داشته باشد، غذا می‌پزد، حمایت عینی یا ابزاری انجام شده است.

 

حمایت عاطفی

 

با توجه به تعاریفی که در دسته‌های مطرح شده به آنها اشاره کردیم، حالا بهتر می‌توانیم محدوده حمایت عاطفی را مشخص کنیم، زیرا می‌دانیم حمایت عاطفی دادن اطلاعات و نصیحت به همسر و نشان‌دادن راه و چاره نیست. پذیرفتن بخشی از مسئولیت‌های همسر و انجام آن برای کمک به او هم زیرمجموعه حمایت عاطفی نیست و حتی تشویق همسر بابت عملکرد هم حمایت عاطفی محسوب نمی‌شود. پس حمایت عاطفی چیست؟

 

حمایت عاطفی، ارائه راهکار نیست

 

حمایت عاطفی، رفتارهایی برای نمایش توجه، عشق و علاقه ما به دیگران است. متخصصان، گوش‌دادن فعال و همدلی را از ابزارهای مهم در این نوع حمایت می‌دانند. در کنار این دو مهارت، متخصصان پیشنهاد می‌دهند برای نمایش حمایت عاطفی نه‌فقط از کلام بلکه از رفتار هم استفاده کنید؛ دست همسرتان را بگیرید، برای او چای بریزید و زمانی که او از موضوعی ناراحت است، در کنار او بمانید.

 

حالا نظرتان چیست؟

 

بیایید دوباره به متن ابتدای مطلب برگردیم و ببینیم بنا بر توصیفاتی که شوهر ارائه داده است، آیا شکایت خانم درباره کمبود حمایت عاطفی بجاست یا نه؟ برای راحتی کار حمایت‌های انجام‌شده را نامگذاری کردیم که می‌توانید در ادامه آنها را مشاهده کنید: «من هر جا ببینم زنم با مشکلی روبه‌رو شده، تلاش خودم را برای کمک به او انجام می‌دهم، حتی شده در اینترنت برای پیدا کردن راهکار جست‌وجو می‌کنم (حمایت اطلاعاتی). علاوه بر این من همیشه مشوق خانمم در کارهایش هستم (حمایت ارزیابی). غیر از این، هر زمان احساس می‌کنم زنم بیش از حد تحت فشار است، سعی می‌کنم با انجام کارهایی، فشار روی دوش او را کاهش دهم (حمایت ابزاری).»

 

همان طور که می‌بینید به‌ رغم تلاش‌های این فرد طبق توصیف‌های خودش، حمایت عاطفی در رفتارهای او چندان مشخص نیست و همین بی‌توجهی می‌تواند باعث شود زحمات او در سایر بخش‌ها هم آن طور که می‌خواهد، دیده نشود.

 

حتما باید حمایت عاطفی باشد؟

 

بسیاری از مردان ممکن است احساس کنند گله همسرشان درباره حمایت عاطفی منصفانه نیست، زیرا درست است که شوهر دقیقا از همسرش حمایت عاطفی نداشته اما بالاخره حامی اوست و زن باید قدردان باشد. اگر شما هم چنین تصوری دارید، بد نیست به چند نکته توجه داشته باشید. برای رابطه غنی بین زن و شوهر نیاز است که هر دو نفر به هر چهار نوع حمایت‌ اجتماعی توجه داشته باشند. درباره زنان مشخص شده است که پایین‌بودن حمایت عاطفی در کنار بالابودن حمایت اطلاعاتی (ارائه راهکار از سوی شوهر) یکی از دلایل مهم در بروز دلخوری است. توجه متوازن به این چهار دسته برای هر زوج متفاوت از دیگران است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است همسران برای شناخت انتظارات همسر خود وقت صرف کنند. پس اگر شکایتی در این باره شنیدید، ناامید نشوید و به تلاش خود برای پیدا کردن ترکیبی از چهار نوع حمایت که رضایتبخش باشد، ادامه دهید.»

مقالات دیگر:  مرکز مشاوره کودک و نوجوان گیشا

وقتی کرونا مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم را زیاد می کند

 

یک روانشناس، با بیان اینکه اغلب کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از بیماری های زمینه ای رنج می برند، گفت: رفتارهای تغذیه ای نامناسب و داروهای مصرفی مشکلات گوارشی متعددی را برای این کودکان ایجاد می کند و لذا کرونا نسبت به افراد آسیب پذیر بی رحم تر است.

نیما حقیقی دانشجوی دکترای روانشناسی در گفت وگو با ایسنا، اوتیسم را یک اختلال عصبی - رشدی دانست و اظهار کرد: اوتیسم از زمان تولد با فرد همراه بوده و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در صورت تشخیص اوتیسم درمان ها و روش های توانبخشی و برنامه های آموزشی به پیشرفت کودک در فراگیری مسائل کمک می کند، افزود: افرادی که تشخیص اوتیسم دریافت می کنند دو ویژگی بازر دارند که نخستین ویژگی آنان عدم ارتباط اجتماعی یا ارتباط اجتماعی محدود است، یعنی یک کودک اوتیسمی نمی تواند با دیگران وارد رابطه شود.

این روانشناس، صحبت نکردن یا صحبت کردن محدود از یک کلمه تا یک جمله را یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم دانست و تصریح کرد: کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ارتباط اجتماعی شان بسیار ضعیف است و دوست صمیمی ندارند. در واقع افراد دارای این اختلال در برقراری ارتباط دوسویه ضعف دارند و ناپخته عمل می کنند و معمولا ارتباط چشمی با اطرافیان ندارند.

حقیقی، با اشاره به علایق محدود و رفتارهای تکراری کودکان مبتلا به اوتیسم، عنوان کرد: این کودکان علاقه خاصی به برخی از اشیاء و اسباب بازی های خود نشان می دهند و یا رفتارهای کلیشه ای و تیک مانند همچون بال بال زدن، روی پنجه پا راه رفتن، پریدن و... دارند.

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به سه سطح تقسیم می شوند و هر سطح مشکلات خاصی در حیطه های شناختی(توانمندی های ذهنی)، حرکتی و حسی دارد، خاطرنشان کرد: سطح یک اوتیسم خفیف بوده و کودکان به حمایت کمتری نیاز دارند، اما سطح دو نیازمند حمایت بیشتر و مداخلات درمانی گسترده تری است. این اختلال در سطح سه نیز به شکل شدید بروز می کند.

این روانشناس، اختلال اوتیسم را بعد از دو سال و نیم قابل تشخیص دانست و یادآور شد: علت بروز اختلال اوتیسم هنوز مشخص نیست، اما ۵۰ درصد وابسته به عوامل خانوادگی و ژنتیکی و ۵۰ درصد وابسته به عوامل محیطی است؛ البته اوتیسم قبل از تولد نوزاد قابل تشخیص نبوده و با توجه به شدت اختلال، زمان تشخیص آن نیز تغییر می کند، یعنی هرچقدر اختلال شدیدتر باشد، زودتر امکان تشخیص آن وجود دارد و در موارد خفیف، تا دوران دبستان می تواند تشخیص داده نشود.

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم با مشکلات مختلفی در حواس خود مواجه هستند، عنوان کرد: این کودکان به دو گروه جستجوگری حسی و گریز حسی تقسیم بندی می شود. در واقع گروه اول تمایل به دریافت محرک های حسی دارند و گروه دوم از دریافت محرک های حسی گریزانند. کودکانی که مشکلاتی در حواس دارند، در دوران کرونا با مشکلات ویژه ای همچون ماسک زدن و استفاده از الکل و مواد شوینده مواجه هستند، زیرا ماسک و الکل نوعی محرک آزاردهنده برای آنان محسوب می شود و لذا بیشتر ر معرض خطر آلودگی قرار دارند.

حقیقی، با اشاره به بالا بودن احتمال ابتلا به کرونا در کودکان مبتلا به اوتیسم، ادامه داد: این کودکان به دلایل مختلفی عادت های بد رفتاری از قبیل مکیدن انگشت و بردن اشیاء مختلف به دهان را دارند که با توجه به شرایط کرونا، امکان آلودگی برای آنان بیشتر است و ممکن است بیمار شوند.

این روانشناس، با بیان اینکه اغلب کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از بیماری های زمینه ای رنج می برند، گفت: رفتارهای تغذیه ای نامناسب و داروهای مصرفی مشکلات گوارشی متعددی را برای این کودکان ایجاد می کند و لذا کرونا نسبت به افراد آسیب پذیر بی رحم تر است.وی از خانواده ها خواست در صورت دریافت تشخیص اوتیسم هرچه زودتر فرایند درمان را آغاز کنند و متذکر شد: سنین دو تا پنج سالگی زمان طلایی درمان اوتیسم و اثرگذاری بیشتر و بهتر مداخلات روان درمانی و آموزشی است. در واقع کودکان در این سن آموزش ها را به خوبی دریافت می کنند و می تواند بسیار موثرتر از هر زمان دیگری باشد.

حقیقی، با بیان اینکه اوتیسم تا پایان عمر ادامه دارد، اظهار کرد: کار آموزشی و درمانی اوتیسم به شکل یک تیم درمانی است که شامل گفتاردرمان گر، کاردرمانگر، روانپزشک و روانشناس می باشد. آموزش مستمر می تواند بسیار به کاهش مشکلات رفتاری و افزایش رفتارهای مناسب کودکان کمک کند و اگر این اقدامات صورت نگیرد، شاهد پس رفت در رفتارهای این کودکان هستیم.

این روانشناس، به تعطیلی مراکز درمانی و آموزشی ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم در ایام کرونا اشاره کرد و یادآور شد: برخی از خانواده ها به واسطه مشکلات مالی توانایی تداوم جلسات درمانی را ندارند و لذا مشکلات گفتاری و رفتاری و حسی این کودکان مجددا پدیدار می شود.

وی حضور کودکان مبتلا به اوتیسم در خانه به ویژه در روزهای کرونایی را موجب تحت فشار قرار گرفتن سایر اعضای خانواده دانست و بیان کرد: خانواده های دارای کودک مبتلا به اوتیسم در شرایط عادی دچار فرسودگی هستند و ایام قرنطینه و تعطیلی مراکز درمانی، آنان را فرسوده تر کرده است. همچنین این خانواده ها از بازخوردهای اجتماعی نسبت به فرزند خود گریزان هستند و سعی می کنند کودک اوتسمی شان را از جامعه دور کنند و شیوع کرونا این رفتار را تشدید کرده است، در حالی که جامعه باید نسبت به این بیماری آگاهی لازم را داشته باشد به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به چشم کم توان ذهنی نگاه نکند.

حقیقی، با تاکید بر لزوم دریافت مستمر مداخلات رفتاری و دارویی کودکان مبتلا به اوتیسم، عنوان کرد: هر فرد اوتیسمی راهکارهای منحصر به فرد خود را دارد و روانشناسان و متخصصان براساس ارزیابی های اولیه این راهکارهای را مشخص می کنند لذا توصیه می شود در روزهای کرونایی نیز از مشاوره های آنلاین بهره بگیرید و آموزش کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را ادامه دهید. دستگاه های حمایتی همچون بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و انجمن های اوتیسم نیز می توانند در این روزها برنامه های ویژه ای داشته باشند تا خانواده ها با روانشناسان و متخصصان ارتباط برقرار کنند.

مقالات بیشتر:مرکز مشاوره کودک و نوجوان در آریاشهر

چگونه استرس و اضطراب دانش آموزان را مهار کنیم

 چگونه استرس و اضطراب دانش آموزان را مهار کنیم

یک روانشناس گفت: برای جلوگیری از استرس، اضطراب و حتی افسردگی در بین دانش آموزان باید مسئولان به طور جدی به مقوله آموزش تاب آوری تحصیلی در مدارس توجه کنند.

 

محمد حلاجی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: تاب آوری تحصیلی، به عنوان یکی از معروف ترین حیطه‌های تاب‌آوری، بیانگر توانایی دانش آموزان و دانشجویان برای رویارویی کارآمد با موانع، چالش‌ها و فشارها در موقعیت‌های تحصیلی است؛ درواقع تاب‌آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف‌پذیر به فشارهای مکرر زندگی روزانه است. تاب‌آوری استرس را محدود نمی‌کند، مشکلات زندگی را پاک نمی‌کند، بلکه به افراد قدرت می‌دهد با مشکلات پیش‌رو مقابله سالم داشته باشند، بر سختی‌ها فائق آیند و با جریان زندگی حرکت کنند.

 

وی تصریح کرد: دانشجویان ممکن است در دانشگاه به مشکلات متعدد و مکرری دچار شوند که تاکنون با آنها مواجه نشده‌اند، درنتیجه توانایی مدیریت احساسات و هیجانات، توانایی تجزیه و تحلیل موقعیت و پیدا کردن راه حل‌های مناسب و تصمیم گیری های منطقی در این موقعیت‌های چالش برانگیز تحصیلی می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

 

حلاجی ادامه داد: در صورتی که دانشجویان در مواجهه با رویدادهای تنش‌زای تحصیلی زود بشکنند، انعطاف نداشته باشند و خود را فردی قربانی و ناتوان ارزیابی کنند، تعادل زیستی و روانشناختی خود را از دست می‌دهند و با تجربه استر س‌های مکرر، دچار فرسودگی تحصیلی می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است، افزود: روانشناسان همیشه سعی کرده اند که این قابلیت انسان را برای سازگاری و غلبه بر خطر و سختی‌ها افزایش دهند. دانشجویان می‌توانند حتی پس از مشکلات تحصیلی ناگوار به بازسازی زندگی خود بپردازند. ارتقا تاب‌آوری منجر به رشد افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت‌های خودمدیریتی بهتر و دانش بیشتر می‌شود.

 

این روانشناس اضافه کرد: دانش آموز و یا دانشجوی تاب آور یعنی کسی که در برقراری تعادل زیستی-روانشناختی در شرایط دشوار تحصیلی توانمند است و دارای رفتارهای خودشکنانه نیست. از نظر عاطفی آرام بوده و توانایی مقابله با شرایط ناگوار تحصیلی را دارد.

 

حلاجی گفت: افراد تاب آور، ذهنیتی تحلیلی انتقادی نسبت به توانایی‌های خود و شرایط دارند. از مهارت‌های حل مسئله برخوردارند و قادرند در مواجهه با مشکلات تحصیلی با استفاده از فنون حل مسئله، به راه حل های امن و مطمئن برسند. در حالی‌که سایر افراد، در این موقعیت‌های سخت دچار استرس زیاد می‌شوند و نمی‌توانند راه‌حل مناسب و مفیدی انتخاب کنند. همچنین توانایی ویژ ه‌ای در تجزیه و تحلیل واقع‌بینانه مشکلات شخصی، پیدا کردن راه‌حل های فوری و راهبردهای درازمدت برای حل و فصل مشکلاتی را که به آسانی و سریع حل نمی‌شوند، دارا هستند.

 

وی دانش آموزان تاب آور را افرادی با مهارت‌های ارتباطی قوی دانست و افزود: این دسته از دانش آموزان مهارت‌های ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته‌اند. آنها می‌توانند در شرایط سخت هم شوخ‌طبعی خودشان را حفظ کنند و با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند؛ تعداد زیادی از مهارت‌ها و راهبردهای اجتماعی که شامل مهارت‌های گفتگو و آمادگی برای گوش دادن به دیگران و احترام گذاشتن به احساسات و عقاید دیگران است، دارا هستند. از آنجایی که از شبکه حمایتی و عاطفی محکمی برخوردار هستند، در مقابله با موقعیت‌های چالش‌انگیز از همدلی و مشورت دیگران بهره مند می‌شوند و از لحاظ روانشناختی احساس آرامش و قدرت می‌کنند.

 

این روان درمانگر ابراز کرد: دانش آموز تاب آور به آینده تحصیلی خود خوشبین است و احساس امید و هدفمندی دارند، اعتقاد راسخ به اینکه آینده می‌تواند بهتر باشد و باور به اینکه می‌توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند و موانع احتمالی نمی‌تواند آنها را متوقف سازد. این افراد آگاهانه و هشیارانه عمل می‌کنند، احساسات و هیجانات خود را می‌شناسند و هیجان‌های خود را به شیوه سالم مدیریت می‌کنند.

 

حلاجی خاطر نشان کرد: تنها واقعیت زندگی این است که هر چیزی به طور ثابت تغییر می‌کند گاهی اوقات دانش آموزان قادر نیستند به دلیل بعضی از موقعیت‌های نامطلوب زندگی، به اهداف خود دست یابند. پذیرش موقعیت‌هایی که فرد نمی‌تواند تغییر دهد و تمرکز بر شرایطی که می‌تواند تغییر یابد گام مهمی در جهت تاب آوری است.

مقالات دیگر: روانشناس کودک و نوجوان مرزداران

تاخت و تاز گرانی در بازار لوازم خانگی| آشفته‌بازار لوازم خانگی در شهرکرد / مردم به سمساری‌ها‌ روی آو

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد، تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز بهانه‌ای شده تا قیمت‌ها بی‌محابا روندی صعودی داشته باشند و تورم لجام گسیخته در بازار مردم را تحت فشار قرار دهد، از خوراک و پوشاک که بگذریم شاهد افزایش عجیب و غریب قیمت لوازم خانگی هستیم، عرضه وجود دارد اما مردم دیگر توان خرید ندارند، مردمی که این روزها دغدغه‌شان از گرانی خیار و مرغ شروع شده و تا التهاب بازار مسکن و خودرو و همچنین لوازم خانگی این نگرانی‌ها ادامه دارد.

گرچه که بسیاری از افراد به سمساری‌ها و استوک فروشی‌ها و دست دوم فروشی‌ها روی آورده و لوازم مورد نیاز خود را با قیمتی کمتر تهیه می‌کنند، در این میان بیشتر خانواده‌ها از نظر اقتصادی متوسط رو به پایین علاوه بر تامین مخارج و هزینه‌های زندگی باید به دغدغه جهیزیه و تامین آن را هم به جان بخرند و حتی عده‌ای هستند که به دلیل افزایش قیمت‌ها نتوانستند لوازم نامناسب خود را تعویض کنند.

 افزایش نرخ ارز، التهاب بازار، تبلیغات روانی در سطح جامعه، عدم تدبیر و نبود کنترل و نظارت درست، موجب شد قیمت‌ها به شدت بالا رود و در این میان عده‌ای در بخش توزیع، تعداد زیادی لوازم خانگی خریدند و مثل همیشه از این افزایش قیمت سود برده‌اند.بخش‌نامه‌های ستاد‌ها و شوراهای مختلف و جلسات به ظاهر کارآمد هیچ کارآمدی نداشته است و اگر قیمت مواد اولیه و نظارت‌ها درست شود شاید بتوان این لجام گسیختگی قیمت را در بازار لوازم خانگی مهار کرد.

 مردم از افزایش قیمت‌ها خسته شده‌اند

خبرنگار تسنیم با مردم در رابطه با قیمت لوازم خانگی گفت‌وگو کرده است. آقای بهرامی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی به طرز شگفتی رو به افزایش است، اظهار داشت: قیمت‌ها به شدت افزایش یافته‌اند و حتی دیگر نمی‌توان چند عدد ظرف خریداری کرد، تلویزیون قیمت یک خودرو در سال‌های پیش شده و این تورم‌ها منصفانه نیست.

وی ادامه داد: کدام کالا را در این کشور سراغ دارید که چندین برابر افزایش قیمت نداشته است! مردم دیگر از پس مخارج زندگی خود بر نمی‌آیند چه رسد به اینکه فکر خریدن لوازم خانگی به سرشان بزند.

شهروند دیگر آقای محمودی هم از وضعیت آشفته بازار گلایه داشت و گفت:  من خودم دختر دم بخت داشته و ناتوان در خرید جهیزیه هستم، نمی‌دانم چگونه باید از پس مخارج زندگی خود بر بیایم چه رسد به اینکه از پس هزینه‌های سرسام آور جهیزیه بربیایم.

وی بیان کرد: جوانان در ازدواج خود مانده‌اند و هر آنکه چیزی دارد از قبل داشته است امروز افراد ضعیف جامعه توان خرید هیچ چیز را ندارند و فقط به سختی امرار معاش می‌کنند، کاش مسئولان به جای نمایش و ... فکری به حال جامعه کنند.

خانم بیاتی هم از کسانی است که می‌خواهد ازدواج کند و به دنبال خرید جهیزیه است، او از مشکلات و ناهمواری تشکیل زندگی می‌گوید: مدت 1  سال است که به دنبال تکمیل جهیزیه هستم و امروز که می‌گذرد فردا قیمت‌ها تغییر کرده‌اند، در این یک سال قیمت‌ها نه تنها ثابت نبوده و یا کاهش نداشته بلکه افزایش آن هم روزانه یا ماهانه داشته است.

وی بیان کرد: مشکلات طبقه‌ ضعیف جامعه کم نبود، حالا با افزایش قیمت‌ها و نابسامانی وضعیت اقتصادی کشور این مشکلات دو چندان شده است، مسئولان باید فکری به حال مردم کنند، کشور غنی ایران و این همه مصیبت برای مردم جای تعجب دارد.

 کاهش 30 درصدی قدرت خرید مردم و فروش لوازم خانگی

جمشید کلاهی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: به دلیل عدم توانایی مالی مردم و گرانی بیش از حد لوازم خانگی، خرید و فروش این لوازم در استان چهارمحال و بختیاری 30 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کالای قاچاق ارزان‌تر از کالاهای قانونی در بازار است و این ضربه جبران ناپذیری به تولید داخلی می‌زند‌، افزود: اتحادیه لوازم خانگی هم به اندازه‌ مشاغل دیگر در دوران کرونا آسیب دیده است، در اواخر اسفندماه با شیوع کرونا در اوج فروش، کاسبان را تعطیل کردند و همه دچار زیان شدند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان شهرکرد گفت: علاوه بر تعطیلی‌های متعدد، روزهایی که اجازه فعالیت می‌دادند شب‌ها مغازه‌ها باید زودتر تعطیلی می‌شد و این در حالی بود که اکثر مشتریان لوازم خانگی از ساعت 18 به بعد مراجعه می‌کردند.

کلاهی بیان داشت: لوازم خانگی از ابتدای سال در اردیبهشت و خرداد تا مهرماه، 40 درصد افزایش قیمت داشتند اما این افزایش قیمت در آبان ماه متوقف شد و از  آذر ماه هم قیمت‌ها شیب نزولی پیدا کردند، در حال حاضر قیمت لوازم خانگی روند کاهشی دارد اما آینده‌ آن مشخص نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قیمت اجناس ثابت بماند و فروشندگان نگرانی بابت افزایش قیمت نداشته باشند و همچنین شرکت‌ها به راحتی جنس را در اختیار آن‌ها بگذارند، بازاریان می‌توانند لوازم خانگی را قسطی و با قیمت کمتری عرضه کنند و این می‌تواند به مردم در خرید کمک کند.

مقالات بیشتر:سمساری حکیمیه

توقیف ۲ دستگاه کامیون حامل لوازم خانگی قاچاق در کوهدشت

 توقیف ۲ دستگاه کامیون حامل لوازم خانگی قاچاق در کوهدشت

خرم‌آباد- فرمانده انتظامی لرستان از توقیف ۲ دستگاه کامیون و کشف مقادیری انواع لوازم خانگی قاچاق به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال در شهرستان کوهدشت خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حاجی محمد مهدیان نسب امروز شنبه در سخنانی اظهار داشت: در راستای طرح برخورد با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخلی، مأموران انتظامی کوهدشت در سه راهی «زانوگه» این شهرستان در یک عملیات پلیسی ۲ دستگاه کامیون حامل بار را متوقف کردند.

 

وی افزود: در بازرسی از خودروهای مذکور ۵۵ قلم انواع لوازم خانگی قاچاق شامل، کولرگازی، یخچال ساید، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی فاقد مجوز کشف شد.

 

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به اینکه در این رابطه ۲ نفر دستگیر شده اند، خاطرنشان کرد: کارشناسان ارزش محموله‌های کشف شده را بیش از ۱۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

 

سردار مهدیان نسب گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا یکی از مأموریت‌های اصلی نیروی انتظامی است و پلیس با جدیت و قاطعیت هر چه بیشتر با این پدیده شوم برخورد قانونی می‌کند.

مقالات مرتبط: سمساری مجیدیه

گذر بی‌رمق دل‌باختگان عتیقه

 

عاشقان و دل‌باختگان عتیقه خیلی خوب می‌دانند در تهران باید به کدام خیابان سر بزنند.

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری‌نیا: عتیقه‌ترین خیابان تهران، در میانه خیابان جمهوری و فردوسی، منوچهری است. خیابان منوچهری که نام خود را از شاعر بلند آوازه مکتب خراسانی گرفته است برای علاقه‌مندان اشیا قدیمی و عتیقه محل دلپذیر و جذابی است.

خیابان منوچهری یا خیابان موزه تهران، هرچه نامش باشد، چیزی از ارزش عتیقه‌های‌ریز و درشت پشت ویترین‌های خاک‌گرفته مغازه‌ها یا بساط عتیقه‌فروشان دستفروشش کم نمی‌کند. قصه قصه‌ راسته عتیقه‌فروشان گمنام تهران است. برای رسیدن به راسته عتیقه‌فروشان گمنام تهران باید از میدان فردوسی به سمت چهارراه استانبول سرازیر شوی. بعد از گذر از بازار پرهیاهوی این روزهای دلارفروشان و عبور از کنار معرکه‌گیران ارزی وارد خیابان منوچهری می‌شویم. از همان ابتدای خیابان، مغازه‌های رنگ‌ورورفته و پر از گرد و غبار عتیقه‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد. انگار هرچه بیشتر بوی کهنگی بدهد این بساط، بیشتر برای مشتریانش دلبری می‌کند.

سکه‌های عهد بوق پشت ویترین خاک‌گرفته مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و مجموعه اسکناس‌های قدیمی پای ثابت اغلب مغازه‌هاست. هرچه دلتان بخواهد در این کهنه‌بازار عتیقه پیدا می‌کنید؛ از آفتابه و لگن مسی و قدیمی گرفته تا آسیاب سنگی و ساعت‌های جیبی، لگن‌های مسی و لوسترهای رنگی و قدیمی در کنار انگشترهای زمخت و تسبیح‌های دانه‌درشت هم زینت‌بخش عمده ویترین‌ها هستند. همه اینها در روزگاری نه‌چندان دور مشتریان خاص خود را داشتند، اما این روزها سایه سنگین رخوت و کسادی بدجور بر سر عتیقه‌فروشی‌ها چنبره زده است.

مقالات بیشتر:سمساری در پاسداران

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد