امید رئیس دانا موسیقی متن بندبازی را میسازد
امید رئیس دانا موسیقی متن بندبازی را میسازد
امید رئیس دانا موسیقی متن بندبازی را میسازد
توسط در سبک زندگی بدون دیدگاه
واکاوی «تشریفات زائد در مراسم ترحیم»مراسم ترحیم در گذشتههای نه چندان دور، بسیار ساده و بیآلایش برگزار میشد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذیرایی میکردند اما امروزه آنقدر در ظواهر برگزاری یک مراسم ختم غرق شدهایم که اصل کار را فراموش کردهایم این در حالیاست که در گذشته اگر فردی در محله از دنیا میرفت همسایهها در اجرای مراسم ختم مشارکت میکردند و معمولاً در منزل از مهمانان پذیرایی میشد، اما امروزه این مراسمها حتی از مساجد هم فراتر رفته و باید در سالنها و تالارها گرفته شود.
خرید قبر، هزینه غسل، تابلوی موقت بالای مزار، سنگ قبر، عرشه خوان و اکو، سالن سوگواری، اعلامیه ترحیم، کارت دعوت، بنرهای اعلام همدردی و… تنها بخشی از هزینههای هنگفت مردن است که ورثه را به شدت آزار میدهد و مصیبت خانواده عزادار را دوچندان کرده است.امروزه ورود رسوم غلط در برگزاری مراسم ختم در لرستان و بسیاری از استانهای کشور، سبب به انحراف کشیده شدن این مراسم و تحمیل هزینههای سنگین به خانواده عزادار شده در حالیکه این رسوم تطابقی با سبک زندگی اسلامی ندارند.
اثرات و برکات مجالس ترحیم
برگزاری مراسمات ترحیم توسط بازماندگان برای مردگان خود از چند جهت دارای اثر و برکت است، اولین اثر برگزاری مراسمات اموات شادی روح آن میت است، این نوع حوادث کوهی از غم و اندوه را بر شانههای بازماندگان تحمیل میکند و حضور مردم یک مشارکت در سهیم بودن در غم و اندوه و تسلیبخشی صاحبان عزاست، همچنین این محافل باعث بصیرتافزایی و بیدار شدن از خواب غفلت و ذکر مرگ میشود و سازندگی بهتری در تربیت روحی و عملی انسانها خواهد داشت کمااینکه یاد م
رگ یکیاز مسائل موعظهگر است و در رفتار و کردار آدمی سهم بهسزایی دارد این در حالیاست که در حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) آمده است: «قلبها زنگ میگیرد همانگونه که آهن زنگزدگی بر آن عارض میشود»، یکیاز اصحاب پرسید چه چیزی قلبهای زنگزده را صیقل میدهد. پیامبر جواب داد: «سر و کار داشتن با قرآن و یاد مرگ».
مرگ از نگاه قرآن
نزدیک به هزار آیه در قرآنکریم مربوط به معاد است که از لحظات مردن تا عالم برزخ و روز قیامت و بهشت و جهنم سخن گفته ازجمله اینکه در آیه ۲۶ سوره «الرحمن» فرموده است: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ؛ هر چه بر [زمين] است فانی شونده است».آیات ۳۰ تا ۳۲ سوره زمر با مضمون «إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكافِرِينَ» مسئله مرگ را بهعنوان یک قانون عمومی ذکر کرده که هیچکس از این قانون استثنا نیست لذا یاد مرگ برای بیداری از غفلت و توبه و عدم دلبستگی به دنیاست.
همچنین در آیه ۱۸۵ سوره آلعمران در این رابطه آمده است: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان بهطور كامل به شما داده میشود پس هر كه را از آتش بهدور دارند و در بهشت درآورند قطعاً كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست» و در آیه سوم سوره ابراهیم(ع) نیز خدای متعال فرموده است: «الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ؛ همانان كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح میدهند و مانع راه خدا میشوند و آنرا كج میشمارند آنانند كه در گمراهى دور و درازى هستند».
مرگ در کلام امام حسین(ع)/علامت مردن مؤمن و کافر
امام محمدباقر(ع) فرمود: «علامت مرگ مؤمن، آن است که در هنگام مرگ، صورتش سفید میشود و عرق از پیشانیش سرازیر میگردد و از چشمش، آبی مانند اشک، خارج میشود که علامت خروج روح است! ولی کافر، از دهانش کفی همانند کف شتر، خارج میگردد».رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه رحلت مسلمانی، فرا میرسد، اعضا و جوارحش به هم میگویند: سلام بر تو! تو از من جدا میشوی و من از تو جدا میشوم تا روز قیامت!» همچنین رسول خدا(ص) فرمود: «به خدایی که جان محمد(ص)، به دست اوست اگر مکان مرده را میدیدید و سخن او را میشنیدید، از گریه بر او دست برداشته و بر خودتان گریه میکردید! وقتیکه جنازهای را حمل میکنند، روحش بر بالای جنازه حرکت میکند و صدا میزند: ای خانوادهام! ای پسرم! دنیا شما را مثل من، به بازی نگیرد! که از راه حلال و غیر حلال، اموالی را جمع کردم، ولی همه را برای غیر خود گذاشتم لذتش برای وارث و تبعاتش برای من است! از اینکه مثل من باشید حذر کنید!».
بیشتر بخوانید: قالیشویی سبلان
غذا دادن را در مصیبتها ترک کنیم
امیر علیحیدر امیری، تحلیلگر و نظریهپرداز لرستانی در گفتوگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به این کلام آیتالله بروجردی(ره) که کریهترین غذا، تناول غذای بعد از تشییع جنازه است، گفت: متاسفانه در برخی از مناطق استان رسم است که بعد از تشییع جنازه، خانواده فرد متوفی اقدام به طبخ غذا برای افراد شرکت کننده در مراسم تشییع میکنند.
وی افزود: براساس دستورات دینی ما تا سه روز بعد از فوت افراد، همسایگان و اقوام بایستی غذا برای خانواده عزادار طبخ کرده و آنها را اطعام کنند اما این بدعت غیرشرعی و غیرعرفی باعث شده است که خانواده متوفی برعکس به فکر غذا، مهمانداری، سفرهچینی و پذیرایی از تشییعکنندگان باشند.
این کارشناس و تحلیلگر لرستانی با اشاره به تحمیل شدن هزینههای هنگفت و بهوجود آمدن مشکلات مادی مترتب بر تشییع، تدفین و ترحیم بر خانواده فرد متوفی و عزادار، ادامه داد: لازم است این رسم و بدعت از بین برود.
امیری اضافه کرد: حال برای اعضای درجه یک خانواده اگر کسی از همسایگان و اقوام غذایی طبخ نماید در واقع ثواب اخروی دارد و خانواده متوفی فقط داغ عزیزی را تحمل میکند و به فکر اخذ قرض و پرداخت قرضهای بعد از مصیبت نمیباشد.
این تئوریسین مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه از نخبگان، فرهیختگان، معتمدین، ریشسفیدان و افراد مورد وثوق خانوادهها، طایفه، ایل و قبیله انتطار میرود با این بدعت مبارزه کرده و آنرا در جامعه کمرنگ و از بین ببرند، گفت: حال این سوال مطرح است که افرادیکه در تشییع جنازه شرکت میکنند مبلغی را بهعنوان پرسانه به خانواده مصیبتزده پرداخت میکنند آیا این هم اشکال دارد.
وی افزود: در این مورد ممکن است مبالغ غیرمتعارفی پرداخت شود بدین صورت که بعضا بهخاطر چشم و همچشمی و رقابت مبالغی پرداخت میشود که از توان بعضی از افراد فقیر و ضعیف بالاتر است بهعنوان مثال در برخی طوایف هر کسی مبالغ پرسانه بالاتری میدهد دیگر افراد نباید از آن مبلغ کمتر پرداخت کنند لذا کارگری که در تامین معیشت خانواده در تنگنا قرار دارد چهطور میتواند مبلغ کلانی را بهخاطر رقابت با دیگر اقوام پرداخت نماید.
امیری با اشاره به اینکه گاهی شاهد بودهایم که افرادی در پرداخت پرسانه مصر بودهاند و برای اینکه در بین اقوام آبرو و حیثیت خود را حفظ کنند از دیگران پول قرض کرده و پرسانه گذاشتهاند، گفت: همچنان که غذا دادن از طرف خانواده عزادار مکروه و منفور است پرداخت پرسانه از طرف افراد ضعیف و فقیر جامعه نیز منفور است لذا هم غذا دادن را در مصیبتها ترک کنیم و هم دادن مبالغ پرسانه را و اگر اقوام درجه یک بهصورت مخفیانه کمکی را به خانواده مصیبتدیده برای خرج کفن، دفن و مجالس و سنگ قبر بدهند کاری پسندیده است.
این تحلیلگر لرستانی افزود: از رسانه ملی و اصحاب رسانه استدعا داریم با کار فرهنگی و راه درست را نشان دادن با این بدعت نابجا مبارزه کرده و فرهنک اهلبیت( ع) و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را بر جامعه حاکم کنند تا هم مورد رضای خدا قرار بگیرد و هم افراد کمرشان در زیر مخارج مربوط به کفن و دفن و مجلس ترحیم خم نشود.
کیفیت وجود روح پس از خروج از بدن
حجتالاسلام سعید مهدویامین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان، در گفتوگو با ایکنا لرستان در رابطه با کیفیت وجود روح پساز خروج از بدن مادی، گفت: بدون شک روح پساز جدایى از بدن، باقى و جاوید خواهد ماند بهگونهاى که سخن را مىشنود و پاسخ سلامها را مىدهد. لذت نعمتها و درد نقمتها و عذاب را مىچشد.
وی افزود: در این رابطه کتابهای زیادی نوشته شده است که بهعنوان نمونه ابنقیم در کتاب «الروح» در پاسخ به این سؤال که آیا روح مانند بدن مرگ را میچشد و میمیرد چنین مینویسد: «دیدگاهها متفاوت است گروهی میگویند مرگ را میچشد زیرا قرآن در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه آلعمران میفرماید: «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ؛ هر نفسی طعم مرگ را میچشد»، گروهی دیگر میگویند ارواح بشری برای بقاء و دوام آفریده شدهاند و هرگز طعم مرگ را نمیچشند. همچنین روایات مختلفی مؤید این نظر است از آنها استفاده میشود که ارواح غیر مومنان در عذاب و ارواح مؤمنان در نعمت میباشد و حق همان است که مرگ نفوس همان جدایی از اجسادشان است و بهمعنای انعدام و نابودی نیست.
مهدوی با اشاره به اینکه در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «هیچ مسلمانى نیست که بر قبر برادر مؤمنش که در دنیا او را مىشناخته گذر کند و بر او سلام و درود فرستد مگر این که خداوند متعال روح متوفى را برمىگرداند تا پاسخ سلام او را بدهد».
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ابنقیم در ادامه کتاب خود مىنویسد: ارواح دو قسمند، یا در عذابند یا در نعمت؛ ارواحى که گرفتار عذاب و سختى هستند از زیارت و ملاقات یکدیگر محرومند لکن ارواحى که غرق در نعمت الهى مىباشند با یکدیگر ملاقات دارند و به زیارت همدیگر مىشتابند و در مواردى به مذاکره و یادآورى مسائلى مىپردازند.
مرگ؛ پایان زندگی
باید توجه داشت که پایان زندگی هر انسانی، مردن اوست.مرگ برای همه حتمی است و هیچ شخصی در هر پُست و مقامی که باشد نمیتواند خود را از مرگ نجات دهد اما لازم است در مراسمی که به یاد متوفیان و کسانیکه دستشان از دنیا کوتاه است برگزار میشود بهدنبال راههایی باشیم که باعث خشنودی روح آنها و تسلی بازماندگان باشد این در حالیاست که در برخی از مراسمات ترحیم شاید نیم و یا بیشتر وقتی که در اختیار مداح و سخنران مراسم است صرف تشکر و قدردانی از شرکتکنندگان در مراسم و معرفی نام و سمت شرکتکنندگان مهم و شاخص در مراسم میشود و این باعث شده که مجالس ترحیم در برخی از استانها به تریبونی برای کاندیداها و یا بالا بردن برخی از افراد تبدیل شود و آنچه در این وسط به دست فراموشی سپرده میشود خود مرده و صاحبان عزا است.
سالار شهیدان در روز عاشورا خطاب به اصحابش فرمود: «ای فرزندان خانوادههای بزرگوار! مرگ فقط پُلی است که شما را از سختی و مشقت، به بهشتهای وسیع و نعمتهای دائمی، منتقل میکند.کدامیک از شما بدش میآید که از زندان به قصر و کاخ، منتقل گردد؟ ولی مرگ برای دشمنان شما، منتقل شدن از قصر و کاخ، به زندان است! پدرم از رسول خدا(ص) نقل کرد که: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است! پس مرگ پُلی است که شما را به بهشت و انها را به جهنمف منتقل میکند.نه دروغ میگویم و نه به من دروغ گفته شده است!».
محبعلی در گفتوگو با ایلنا
عدم توجه هیات ایرانی به تشریفات در بغداد، تاثیرات خود را خواهد داشت/ برجام به نتیجه نرسد؛ کاهش تنش با همسایگان محقق نمیشود
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: تجربه ۴۰ سال اخیر نیز نشان میدهد که تا وقتی ما رابطه به دور از تنش با غرب و آمریکا نداشته باشیم در ایجاد رابطه نزدیک با همسایگان خود نیز موفق نخواهیم بود و برعکس آن هم صدق میکند که تا زمانی که روابط ما با همسایگان دارای تنش است و آنها احساس تهدید میکنند و ایران هراسی وجود دارد آنها مجبور هستند از حضور آمریکا در منطقه برای موازنه قدرت استفاده کنند.
قاسم محبعلی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و شرکت در کنفرانس بغداد، در پاسخ به این سوال که کارشناسان منطقه پیش از این سفر یکی از اهداف آن برای ایران را فرصتی برای دیدار و گفتوگو میان تهران با ریاض و در مرحله بعد کشورهایی همچون مصر و اردن مطرح میکردند اما نه تنها این هدف به وقوع نپیوست بلکه اقدام رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در عدم رعایت پروتکلها در زمان گرفتن عکس به عنوان پیامی منفی به عربستان تلقی شد، با این اوصاف آیا تهران دستاوردی از این حضور کسب کرد، گفت: مساله تشریفاتی که متاسفانه هیات ایرانی به آن توجه نداشت و سوءتفاهمی که برای کشور میزبان و سایر مهمانان به وجود آمد، متاسفانه تاثیرات خود را خواهد داشت؛ هرچند در عالم سیاست تشریفات مهم است اما اصل نیست، با این حال هیات ایرانی باید جایگاه و شان خودش را حفظ میکرد و نباید نوعی دلخوری بوجود میآورد. این در حالی است که ظاهرا ملاقاتی هم میان ایران و عربستان صورت نگرفت و عملا آن انتظاراتی که وجود داشت، برآورده نشد.
مقالات دیگر: تشریفات ترحیم شهرک گلستان
وی ادامه داد: این کنفرانس با ابتکار فرانسه صورت گرفت و هدفش این بود که در مرتبه نخست نقش فرانسه را در زمانی که آمریکا در حال ترک منطقه است، در خاورمیانه افزایش دهد و پررنگ کند و هم بتواند رابطه عراق را با همسایگان عرب خود بهبود ببخشد و فکر نمیکنم نقش ایران را بتوان ورای تشریفات تلقی کرد.
وی افزود: مساله بعدی این است که عراقیها به دنبال این هستند که اجازه ندهند سرزمین آنها به صحنه رقابتهای منطقهای و صحنه کشمکش و درگیری کشورها بدل شود و تلاششان این است که در پی خروج آمریکا، مداخلات در این کشور را کاهش دهند.
این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین در پاسخ به این سوال که ایران پیش از برگزاری کنفرانس بغداد از طرف عراقی خواسته بود تا سوریه نیز در این نشست حضور داشته باشد اما این درخواست محقق نشد و وزیر امور خارجه کشورمان پیش از حضور با ابراز ناراحتی از این عدم حضور اعلام کرد که با سوریه در این خصوص در ارتباط است، با توجه به این موضوع، سفر آقای امیرعبداللهیان به دمشق پس از ترک بغداد با چه هدف و ابلاغ چه پیامی صورت گرفته است، گفت: نخست باید توجه داشته باشیم که امکان حضور سوریه در این نشست از آن جهت وجود نداشت که این کشور از سوی اتحادیه عرب و کشورهای اروپایی تحریم است و سوریه هنوز هم از سوی کشورهای دیگر به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته است، لذا این خواست ایران امکان اینکه پذیرفته شود را نداشت. از سوی دیگر ایران فکر میکند تنها متحدی که در جهان عرب به عنوان دولت دارد، دولت سوریه است چراکه سایر متحدین ایران چه در لبنان، چه عراق و چه یمن در انگاره دولت نبوده و میلیشیا هستند. البته این تصور و متحد قلمداد کردن سوریه خیلی دقیق نیست چراکه سوریها بیشتر به سمت روسیه متمایل هستند و حفظ رابطه با ایران مصلحتی است و اگر به جهان عرب نیز برگردند، سیاست خود را تغییر خواهند داد.
مقالات دیگر: از بین بردن لکه جوهر از روی فرش
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص آنچه تغییر سیاست و راهبرد دستگاه دیپلماسی مبنی بر اولویت ارتباط با همسایگان خوانده میشود، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز تکلیف مذاکرات وین برای احیای برجام مشخص نشده تا چه میزان میتوان به موفقیت این سیاست جدید امیدوار بود، گفت: این دو مساله قطعا به هم پیوسته است؛ به این معنا که تا زمانی که مذاکرات برجام به نتیجه مشخصی نرسیده بعید است هدف دوم محقق شود و تجربه ۴۰ سال اخیر نیز نشان میدهد که تا وقتی ما رابطه به دور از تنش با غرب نداشته باشیم، در ایجاد رابطه نزدیک با همسایگان خود نیز موفق نخواهیم بود و برعکس آن هم صدق میکند که تا زمانی که روابط ما با همسایگان دارای تنش است و آنها احساس تهدید میکنند و ایرانهراسی وجود دارد، آنها مجبور هستند از حضور آمریکا در منطقه برای موازنه قدرت استفاده کنند.
وی ادامه داد: لذا این سیاست باید با هم پیش برود و اینکه فکر میکنیم میتوانیم این دو را از هم مجزا کنیم تجربه شکست خوردهای است. کنفرانس بغداد هم همین مساله را تائید کرد که تا زمانی که ایران نتواند رابطه به دور از تنشی با همه بازیگران داشته باشد، نمیتواند در رابطه با همسایگانش هم موفق باشد.
سرویس اجتماعی باریش نیوز ، با وجود جولان کرونا در این روزها و شرایط وخیمی که ایجاد کرده است همچنان زندگی در جریان است و همین امر نیاز به توجه و نظارت های جدی تری دارد تا از شیوع هرچه بیشتر این ویروس جلوگیری شود اما متاسفانه آنچه شاهد آن هستیم کاملا برعکس این موضوع است.
مراسم ختم مادر شهیدان خلخالی در ورامین برگزار می شود
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران از برگزاری مراسم ختم مادر شهیدان خلخالی در امامزاده سید فتح الله ورامین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ورامین، عبدالله مرتضوی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستانهای استان تهران در خصوص برگزاری مراسم ختم مادر شهیدان اظهار کرد: مراسم ختم مادر شهیدان خلخالی روز پنجشنبه مورخ ۴ شهریور ۱۴۰۰ با حضور حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج اقا شکری نماینده محترم ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور راس ساعت ۱۸ در گلزار شهدای سید فتح الله برگزار می شود.
بیشتر بخوانید: تشریفات ترحیم غرب تهران
وی گفت: این مراسم با برنامه ریزی های انجام شده با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد، که نماینده ولی فقیه در این مراسم پیام تسلیت ریاست محترم جمهور ایت الله رئیسی و ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور را قرائت می کند.
مقالات دیگر: قالیشویی رسالت
مرتضوی ادامه داد: مراسم ختم مادر سه شهید خلخالی با حضور مسوولان کشوری، استانی و شهرستان برگزار می شود.
هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند
با انتخاب محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای هیات انتخاب آثار و گروه های این جشنواره معرفی شدند.
هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای هیات انتخاب آثار و گروه های چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند.
فاروق رحمانی، دامون شش بلوکی، فواد توحیدی، مجتبی قیطاقی، بهمن حاج امینی، محمدابراهیم عالمی و احمد بیت سیاح در این دوره به عنوان اعضای هیأت انتخاب آثار و گروه های جشنواره موسیقی نواحی حضور خواهند داشت.
محمدابراهیم عالمی متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۴۴ در بخش دودانگه شهرستان ساری است. وی دوره آواز را در اواخر سال ۶۹ نزد استاد محسن پور گذراند و در سال ۷۲ به عضویت گروه موسیقی شواش به سرپرستی استاد محسن پور درآمد. عالمی تاکنون کتابهای زبانزدها و کنایههای مازندرانی (گروه مولفان)، هونیاگر تبرستان به کوشش محمدابراهیم عالمی و علی رمضانی پاجی، سرواد (موسیقی دهه پنجاه مازندران، جستاری در موسیقی و ترانههای مازندران) نوشته محمدابراهیم عالمی، بهمن یارشریفی و ارسلان طیبی و پژوهشهایی دربارهی کرانههای دریای کاسپین (گروه مولفان، دفتر اول تا پنجم) را منتشر کرده است.
دامون شش بلوکی متولد سال ۱۳۵۹ در شیراز و پژوهشگر موسیقی نواحی و مستندساز است. وی فارغالتحصیل مهندسی هیدرولوژی (آبیاری) شیراز است. شش بلوکی دورههای آزاد در بخش اتنوگرافی و روشهای تحقیق علوم اجتماعی دانشگاه آتاتورک و تربیت مدرس را گذرانده است. وی همچنین عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی و همکار پژوهشی مراکز دولتی و خصوصی در حوزه فرهنگ و موسیقی اقوام است.
شش بلوکی فعالیتهای خود را ار دهه ۷۰ و همکاری با فستیوالهای موسیقی نواحی و حضور و اجرا در بخشهای اجرایی و پژوهشی فستیوالهای بینالمللی (اروپا و آسیای میانه) آغاز کرد. او همچنین مشاور فرهنگی، هنری و رسانه در چند سازمان و اداره کل شهرداری، سازمان امور عشایر ایران و دبیری و عضو شورای دبیری و سیاستگذاری چندین فستیوال موسیقی و فرهنگی داخلی و بینالمللی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.
فاروق رحمانی نیز متولد ۱۳۶۷ در زاهدان است. او در خانوادهای اهل هنر متولد و به همین واسطه به موسیقی علاقهمند شد. رحمانی در سال ۱۳۸۴ تحقیق و پژوهش در مورد موسیقی و سازهای بلوچستان را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۸ با یادگیری ساز «رباب» و «تنبورک» وارد حیطه عملی موسیقی شد. این هنرمند برای معرفی موسیقی بلوچی در کشورهای آذربایجان، سوئد، عراق و آلمان نیز کنسرتهای متعددی برگزار کردهاست.
احمد بیت سیاح هم از جمله هنرمندانی است که در زمینههای آهنگسازی، نوازندگی عود، داوری مسابقات موسیقی و سرود استان خوزستان، عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی استان در سالهای ۹۸-۹۹، عضو کارگروه موسیقی محلی استان، شرکت در جشنوارههای متعدد موسیقی سطح استان و کشور، از جمله جشنواره بینالمللی فجر در سال ۸۱ در تهران و همچنین در اهواز در سال ۹۸، اولین جشنواره گفتگوی تمدنها در اصفهان، جشنوارههای تولیدات مراکز صدا و سیمای استانها، اولین جشنواره موسیقی آیینی در اردبیل در سال ۸۵، اجرای کنسرت آنلاین موسیقی نواحی ایران در تهران در سال ۹۹، اعزام به خارج از کشور جهت برگزاری کنسرت موسیقی در بیروت لبنان فعالیت کرده است.
سید فواد توحیدی نیز متولد سال ۱۳۵۰ در کرمان است. از سال ۱۳۶۵ مدرس سازهای تار، سهتار، تنبور، عود و دف بود. توحیدی فعالیتهای پژوهشی در موسیقی نواحی را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. از دیگر فعالیتهای وی میتوان به دبیری جشنواره بینالمللی نیانبان، سمتهای مختلف در جشنواره نواحی کشور از جمله دبیر پژوهشی جشنواره، داور جشنواره و جزو هیأت علمی پژوهشگر برتر موسیقی در جشنواره ذکر و ذاکرین و همچنین جشنواره شناخت اقوام و انتشار ۲۲ آلبوم پژوهشی موسیقی و ۵ اثر مکتوب در زمینه موسیقی از دیگر فعالیتهای وی در حوزه موسیقی بود.
بهمن حاج امینی هم یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب است. این هنرمند سنندجی فارغالتحصیل کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش موسیقی از دانشگاه هنر میباشد. حاج امینی چندین مقاله چاپ شده در حوزه موسیقی ایرانی و کردی دارد و همچنین مولف کتاب موسیقی کردهای هورامان است.
مجتبی قیطاقی نیز متولد اول فروردین ۱۳۴۹ در روستای قیطاقی قوچان است. وی عضو پیوسته خانه موسیقی ایران، نوازنده دوتار، خواننده، مدرس و راوی موسیقی بخشهای خراسان، نوازنده دوتار و خواننده موسیقی شرق خراسان، دارای مدرک درجه ۲ هنری در رشته نوازندگی و خوانندگی دوتار شمال خراسان از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور است. از دیگر فعالیتهای وی میتوان به طراح و پژوهشگر و دبیر نخستین همایش آواها و نواهای خراسان در سال ۱۳۷۵، مدرس مراکز آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان، و همچنین حضور در جشنوارهها و فستیوالهای موسیقی ملی و بینالمللی، پژوهش و تألیف کتابهای موسیقی بومی و مقامی خراسان در سال ۱۳۹۷ و کتاب مردمشناسی موسیقی مقامی خراسان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.
همچنین در بخش پژوهشی جشنواره نیز از نرگس ذاکرجعفری و کیوان آقا محسنی در انتخاب مقاله ها دعوت به عمل آمده است.
افزایش درخواستها برای مهاجرت پزشکان از ایران / خانواده پزشکان باید سریعتر واکسینه شوند
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در سازمان نظام پزشکی حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماما و فیزیوتراپی داریم. از این جمعیت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشکی هستند که در تخصصهای مختلف تحصیل کردهاند.
افزایش درخواستها برای مهاجرت پزشکان از ایران / خانواده پزشکان باید سریعتر واکسینه شوند
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وظیفه مهم جامعه پزشکی در ۱۸ ماه گذشته، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت، بلاتکلیفی نیمی از شهدا و عدم حمایت از خانواده آنها، خانواده ۳۲۰هزار نفری سازمان نظام پزشکی، آینده مبهم اجتماعی و اقتصادی پزشکان جوان، طرح اجباری و سختی دوره رزیدنتی، آمارهای کرونا و نحوه مدیریت بیماری در کشور از جمله مباحثی است که دکتر محمدرضا ظفرقندی - رییس کل سازمان نظام پزشکی همزمان با روز پزشک به تفصیل درباره آن به صحبت پرداخت.
دکتر محمدرضا ظفرقندی همزمان با اول شهریورماه و زادروز حکیم ابوعلی سینا، ضمن تبریک فرارسیدن روز پزشک، گفت: سالروز تولد حکیم بزرگ ایرانی ابوعلیسینا پزشک بزرگ ایرانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ ایرانی را به همکاران خود تبریک عرض میکنم. ما به عنوان نماینده جامعه پزشکی کشور ضمن عرض خداقوت به پزشکان، از آنها و همه کادر درمان تشکر میکنیم.
کارِ بزرگ جامعه پزشکی در ۱۸ ماه گذشته
وی تاکید کرد: در ۱۸ ماه اخیر جامعه پزشکی و کادر درمان کار و وظیفه مهمی را به نمایش گذاشت که آن هم ایثار و فداکاری در صحنههای مختلف همهگیری کرونا بود. این همراهی علیرغم همه محدودیتها، کمبودها و مشکلات اتفاق افتاد و همکاران من موفق شدند جانهای زیادی را نجات داده و جانفشانی کنند.
۳۰۰ شهید مدافع سلامت در مهلکه کرونا
تفاوت میدان نبرد علیه کرونا با دوران دفاع مقدس
وی افزود: حدود ۳۰۰ شهید از کادر درمان داریم که بسیار بیشتر از زمان جنگ است و این موضوع نشانگر حضور جامعه پزشکی در دل خطر کرونا است. افرادی را از جامعه پزشکی سراغ دارم که یک یا دوبار به کرونا مبتلا شدند ولی هنوز هم روزانه حدود ۱۰۰ مریض کرونایی را ویزیت میکنند. پزشکان عمومی، متخصصان عفونی، داخلی، ریه، بیهوشی و... با مبتلایان به کرونا مواجه هستند و در معرض خطر بسیاری قرار دارند و این در حالی است که علاوه بر خودشان، خانوادههایشان نیز در معرض خطر هستند و این تفاوت بارز کرونا با زمان دفاع مقدس است؛ در آن زمان تیمهای اضطراری که به جبهه میرفتند تنها خودشان در معرض خطر بودند؛ اما در مهلکه کرونا خانواده پزشکان هم در خطر هستند و باید به این امر توجه شود.
بلاتکلیفی نیمی از شهدای مدافع سلامت
خانواده شهدا حمایت شوند
رئیس سازمان نظام پزشکی، تاکید کرد: از حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت کادر درمان بر اساس آمار ما حدود ۱۶۰ نفر پزشکان هستند. متاسفانه هنوز تکلیف نیمی از تعداد یاد شده مشخص نشده است و حمایتی که باید از آنها صورت گیرد، برقرار نشده است. وقتی کسی از جامعه پزشکی شهید میشود باید از خانواده او حمایت شود؛ در صورت عدم حمایت سایر پزشکان نیز انگیزه خود را از دست میدهند که پا در این عرصه پرخطر بگذارند. شهدای کادر درمان باید در اولویت رسیدگی و حمایت قرار گیرند.
مقالات دیگر: فیزیوتراپی در منزل شرق تهران
وی درباره اختلاف آمار میان آنچه که نظام پزشکی از تعداد شهدای مدافع سلامت اعلام میکند با عددی که وزارت بهداشت میگوید، تصریح کرد: در یک ستاد که یک عضو آن وزارت بهداشت و عضوی دیگر بنیاد شهید است، تعیین مصداق شهدای سلامت انجام میشود و بر اساس آنچه که ما میدانیم، هنوز بیش از نیمی از این ۳۰۰ پرونده رسیدگی نشده است و این امر باید تسریع شود. ما به خانواده شهدای سلامت سر میزنیم و برخی از خانوادهها با کمک دیگران زندگی میکنند. این موضوع اصلا خوب نیست و باید دولت حمایت درستی انجام دهد.
عضویت ۳۲۰هزار نفر در سازمان نظام پزشکی
آمار ۱۴۰هزار نفری پزشکان در کشور
رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمار پزشکان در کشور، بیان کرد: در سازمان نظام پزشکی حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماما و فیزیوتراپی داریم. از این جمعیت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشکی هستند که در تخصصهای مختلف تحصیل کردهاند.
حضور پزشکان در مناطق محروم؛ نیازمند حمایت
ظفرقندی درباره مباحث مطرح مبنی بر کمبود پزشک در کشو نیز به ایسنا، گفت: کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور و آمایشهای سرزمینی متفاوت است؛ یعنی در جایی انبوه پزشک و در نقطه دیگر کمبود پزشک داریم؛ بنابراین ساماندهی و توزیع مناسب پزشکان از هر رشتهای در نقاط مختلف باید صورت گیرد و لازمه این امر حمایت کافی است. اگر بگوییم در فلان شهر یا روستا کمبود داریم پس به طور مداوم نیرو تربیت کنیم مشکل حل نخواهد شد. اگر در منطقه محرومی معضل کمبود پزشک داریم، باید حمایت لازم را از پزشک و خانوادهاش داشته باشیم تا بتواند برای خدمت به منطقه محروم برود. اعتقاد دارم مشکل اصلی ما اکنون این است که حمایت کافی از کادر درمان و جامعه پزشکی برای حضور در مناطق صورت نمیگیرد.
موانع تحصیلی پزشکان و آینده مبهم اجتماعی و اقتصادی
وی افزود: فرد با ضریب هوشی برجسته به سختی درس میخواند و با رتبه خوبی به دانشگاه علوم پزشکی میرود و آنجا هم حداقل ۷ سال دوره سخت تحصیل را میگذراند و سرانجام فارغالتحصیل میشود اما بعد از اتمام درس باید طرح خارج از مرکز را بگذراند؛ سپس بازمیگردد و باید در کنکور دوم در یک رقابت سنگین دیگر با نسبت قبولی یک به ۸ شرکت کند که تخصص بگیرد تا پس از ۴ یا ۵ سال تحصیل و اخذ تخصص پزشکی، مجددا به طرح خارج از مرکز و منطقه محروم برود. بدون حمایت کافی از این فرد، او وارد دوره تخصص نمیشود؛ زیرا رشتهها را سنگین با آینده مبهم میبینند. به عنوان مثال گاهی حتی یک سوم ظرفیت اعلام شده رشتههایی مانند طب اورژانس و بیهوشی دانشگاهها پر نمیشود و این معنایش این است که آینده روشن اجتماعی و اقتصادی برای فرد وجود ندارد و افراد ترجیح میدهند یا به کشوری دیگر مهاجرت کنند یا ادامه تحصیل را رها کنند.
تعهد محضری برای تعهدات اجباری
با تربیت انبوه پزشک به جایی نمیرسیم
او ادامه داد: طرح تعهد خارج از مرکز برای ۳ دوره عمومی، تخصص و فوق تخصص اجباری است و بسته به محل خدمت و میزان محروم بودن منطقه مدت آن بین ۳ تا ۵ سال متغیر است. ما مکررا در این مورد با وزارت بهداشت رایزنی کردیم. بر اساس آنچه که در قانون وجود دارد باید کلا یک بار طرح خارج از مرکز برای هر ۳ دوره تحصیلی داشته باشیم؛ ولی اکنون وزارت بهداشت از فرد تعهد محضری میگیرد که ۳ تا ۵ سال برای دوره تخصص طرح بگذراند و این دیگر در قانون نیست. حال تصور کنید در سنین اخذ تخصص یا فوق تخصص فرد میخواهد تشکیل خانواده بدهد و سخت است که مثلا خانم دکتری با دو فرزند به منطقه محروم برای خدمت برود اما شوهرش مجبور باشد جای دیگری کار کند. اگر این مسائل حل نشود با تربیت انبوه پزشک به جایی نمیرسیم.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر با ساده انگاری از موضوعات یاد شده بگذریم و بگوییم مثلا به جای سالی ۱۰۰ پزشک، ۳۰۰ پزشک تربیت میکنیم، کیفیت کاهش مییابد؛ زیرا علم بالینی و بر مبنای تجربه اندوزی است. پس باید متناسب با ظرفیت آموزشی دانشجو پذیرش شود و همچنین متناسب با ظرفیتهای اشتغال، آمایشی و جذب نیرو در مراکز مختلف، نیرو تربیت شود. در غیر این صورت افزایش کادر پزشکی به نتیجه مطلوبی برای رفع نیازهای کشور منجر نمیشود.
خلاء "پزشکی خانواده" در کشور
ظفرقندی با تاکید بر اینکه پایه درمان در کشور پزشکان عمومی هستند، تصریح کرد: جایگاه مناسب پزشکان عمومی این است که در ساختار مناسب پزشکی کشور با نظام پزشکی خانواده قرار گیرند. متاسفانه علیرغم قدمت این طرح، هنوز هم در بسیاری از مناطق شهری نظام پزشکی خانواده برقرار نیست. الان در تهران مستقیما به پزشک متخصص مراجعه میکنید در صورتی که قاعده این است که به یک پزشک خانواده که پزشک عمومی است مراجعه شود و سپس او در صورت لزوم شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد. تا وقتی این مسیر درست نشود نه پزشکان عمومی در جای درست خود قرار میگیرند و نه هزینههای بهداشت و درمان، اقتصادی خواهد شد. باید نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک در پروندههای الکترونیک اصلاح شود. متاسفانه هنوز جایگاه درست برای پزشکان عمومی ایجاد نشده است که در آن جایگاه قرار گیرند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اشتغال به کار پزشکان در مشاغل دیگر، به ایسنا گفت: اینکه چند درصد از دانشجویان دوره پزشکی را میگذرانند اما به بهرهوری درستی نمیرسند، ابعاد متفاوتی دارد. اینکه فردی دوره پزشکی را بگذراند و وارد شغل دیگری شود یا از کشور مهاجرت کند، هدر رفت سرمایه است. گاهی نیز ممکن است حرفه پزشکی تامین کننده نیاز زندگی فرد نباشد و مجبور باشد در کنار آن فعالیت دیگری هم انجام دهد درهر صورت آنچه که وجود دارد این است که تعداد زیادی از پزشکان پس از فارغالتحصیل شدن به بهرهدهی مناسب برای جامعه نمیرسند.
رزیدنتی؛ دوره ای سخت و پرزحمت
ظفرقندی با اشاره به دوره رزیدنتی و با بیان اینکه این دوره، دوره سختی از زندگی یک پزشک است، ادامه داد: با توجه به کشیکها و شب بیداریهای زیاد بویژه در شرایط فعلی با وجود کرونا، رزیدنتی دوره سخت و پر زحمتی است و اگر آینده روشنی مقابل آن نباشد فرد با ناامیدی و افسردگی مواجه خواهد بود. هر کسی به فارغالتحصیلان آن رشته نگاه میکند و اگر این افراد شرایط مناسب کاری نداشته باشند یا در صدد خروج از کشور باشند، طبیعتا فرد دیگر هم برای ادامه آن رشته امیدی نخواهد داشت. این موضوع بحثی است که باید در قالب اصلاح ساختار به آن توجه کنیم یعنی اگر فردی که فارغالتحصیل میشود جایگاه و شرایط مناسبی پیدا کند، میتواند به راهش ادامه دهد. ترک تحصیل، خستگی مفرط و افسردگی را در جاهایی میبینیم که آینده روشنی مقابل فرد در آن رشته وجود ندارد.
مقالات دیگر: لکه برداری فرش ابریشم
افزایش درخواستها برای مهاجرت
رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان نیز گفت: میزان درخواست برای مهاجرت در این ایام افزایش یافته است و این هم به شرایط کاری، اجتماعی و اقتصادی بازمیگردد. ما در سازمان نظام پزشکی یک مرحله داریم که افراد برای ارائه درخواست یک گواهی مخصوص که یکی از مراحل مهاجرت است به ما مراجعه میکنند و این درخواستها رو به افزایش است. حدود ۳۰۰۰ درخواست در سال داریم که نشان دهنده میزان تمایل به مهاجرت است.
۳ ضلع مرتبط با مشکلات جامعه پزشکی
وی مهمترین مشکل جامعه پزشکی را مبتنی بر ۳ عامل دانست و تاکید کرد: ۳ ضلع مرتبط با هم داریم؛ ضلع اول ساختار سلامت است که تا این موضوع بر اساس نظام ارجاع، پرونده الکترونیک و نسخهنویسی قرار نگیرد، جایگاهها درست نخواهد بود و هدر رفت منابع و هزینهها را خواهیم داشت. ضلع دوم اقتصاد سلامت است؛ یعنی یک کشور چقدر حاضر است برای سلامت مردمش هزینه کند و چه سهمی از تولید ناخالص ملی وارد عرصه سلامت میشود. اگر این سهم میزان کمی باشد طبیعی است که انگیزه کاری از بین برود و کیفیت درمان کاهش یابد. سهم سلامت یعنی برای بیمه و بیمارستان چقدر هزینه قرار میدهید؟ اگر این سهم متناسب با رشد تورم نباشد طبیعتا کیفیت درمان کاهش مییابد. ضلع سوم نیز نیروی انسانی و تربیت او است که اگر نیروی انسانی کافی، عالم و با کیفیت و با جایگاه مناسب نداشته باشیم آن دو ضلع دیگر هم بدون کاربرد خواهد شد.
حق و حقوق کادر فعال در کرونا را بپردازید
ظفرقندی با تاکید بر لزوم حمایت کافی از پزشکان، اظهار کرد: هنوز حق و حقوق بسیاری از کسانی که در بخش کرونا کار میکنند هنوز پرداخت نشده است. همان پزشک و پرستار شاغل در بخش کرونا که شب به خانه میرود اگر اطمینان نداشته باشد خانوادهاش واکسن زدند، مدام باید در نگرانی باشد؛ بنابراین آنچه در شرایط کرونا برای کادر درمان مهم است این است که حمایت کافی اقتصادی، اجتماعی و واکسیناسیون خود و خانواده آنها صورت گیرد و وعده و شعار کافی نیست. پرداختیها و تشویقیها در شرایط مناسبی قرار ندارد و یکی از مشکلاتی که بیمارستانها با آن روبرو هستند کمبود پرسنلی است که به دلیل خستگی، ابتلا به کرونا و یا عدم پرداخت مناسب در چرخه خدمت نیستند.
نیاز ۱۰۰ درصدی دوز یادآور واکسن کرونا برای کادر درمان
وی درباره روند واکسیناسیون کرونا برای پزشکان به ایسنا، گفت: تزریق دُز یادآور واکسن ۱۰۰ درصد باید انجام شود؛ زیرا کادر درمان در دل بحران کرونا هستند؛ بنابراین چارهای جز این نیست که برای اینکه بتوانند خدمت رسانی کنند از آنها با دُز سوم حمایت شود. مکرر میبینیم کسانی که واکسن زدند اما به کرونا مبتلا میشوند؛ زیرا عیار آنتیبادی در بدن کاهش مییابد. در مطالعات اثبات شده است که عیار آنتیبادی بعد از ۶ ماه سیر نزولی پیدا میکند و باید واکسن یادآور تزریق شود. در مورد پزشکان و پرستاران تقریبا واکسیناسیون کامل انجام شده است؛ اما کادر درمان شامل منشی مطب، تکنسین دندانپزشکی و... هنوز واکسینه نشده اند. از طرفی خانواده پزشکان نیز یکی از اولویتهایی هستند که سریعتر باید واکسینه شوند برای اینکه پزشک در خانواده آنها یک ناقل بیماری است.
ظفرقندی درخصوص نوع واکسنی که باید به عنوان دُز سوم به کادر درمان تزریق شود، تاکید کرد: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است. اکثر کادر درمان واکسن با پلتفرم ویروس کشته شده تزریق کردند و به فاصله ۶ ماه یا باید دُز سوم را از نوع واکسن قبلی تزریق کنند و یا در برخی کشورها نشان داده شده است برای افرادی که ۲ دُز اول را ویروس ضعیف شده یا کشته شده تزریق کردند دُز سوم را میتوانند واکسن MRNA تزریق کنند.
آمارها نشانگر عملکرد است
در واکسیناسیون تاخیر داشتیم
رییس کل سازمان نظام پزشکی در بخش پایانی صحبت هایش درباره نحوه مدیریت کرونا نیز به ایسنا تاکید کرد: آمارهای موجود، نشانگر عملکرد است و در شرایط خوبی قرار نداریم. آمار رسمی روزانه درحالی حدود ۶۰۰ فوتی است که خیلی از بیماران هم بدون اخذ تست فوت میکنند و در آمار نمیآیند؛ البته گواهی فوت آنها بر اساس شواهد کرونا از علائم بالینی با نام کووید۱۹ صادر میشود ولی چون تست اخذ نشده در آمار نمیآید و به همین دلیل آمار رسمی با آمار بهشت زهرا (س) متفاوت است.
وی گفت: ما اگر واکسیناسیون زودتر و وسیعتری تدارک میدیدیم امروز شرایط بهتری داشتیم. ما در زمینه واکسیناسیون زودهنگام و گسترده تاخیر داشتیم و در عین حال در اجرای پروتکلها عزم ملی لازم عملیاتی نشد. در خیلی از کشورهای دنیا عدم رعایت پروتکلها جریمههای چندصد دلاری دارد اما بر اساس آمار وزارت بهداشت درصد رعایت پروتکلها در کشور ما کمتر از ۴۰ درصد است و این امر به یک عزم ملی مدیریتی با کمک تمام نهادها نیاز دارد.
آران وبیدگل پیشتاز ارسال فرش به عتبات عالیات در کشور
در بیانیه کانون پژوهشگران خانه موسیقی در واکنش به برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد مطرح شد:
نقش و جایگاه خانه موسیقی و خدمات ارزشمند و غیر قابل انکار این نهاد مدنی غیر دولتی در برهه های مختلف و در دو دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست
در واکنش به برنامه وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانیه کانون پژوهشگران خانه موسیقی منتشر شد.
به گزارش سایت خانه موسیقی، متن بیانیه کانون پژوهشگران خانه موسیقی بدین شرح است:
«اخیرا برنامه آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی رییس جمهور محترم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
با توجه به استقرار بیش از ده دولت و انبوه تجربیاتی که در پی هزاران چالش و فراز وفرودهای مختلف در این چند دهه به دست آمده و همچون سرمایه ای گرانبها به رایگان در اختیار وزیران پیشنهادشده به مجلس قرار دارد انتظار می رفت برنامه ها با مطالعه دقیق تر و بر اساس تجربیات موجود نگاشته شده و با پختگی کامل مسیر اعتلا را در فضایی آرام و اطمینان بخش ترسیم نماید حال آنکه برنامه منتشر شده نه تنها اینگونه نیست بلکه بسیار خام ،ابهام برانگیز و شعارگونه تنظیم شده و موجبات حیرت اهالی فرهنگ را پدیدآورده است.
فارغ از برخی سرفصل ها و بندهای غیر واقعی برخی از فرازهای این برنامه متاسفانه در ورطه اتهام و افترا درغلتیده و شگفتی آفریده است!
مقالات دیگر: آموزشگاه سه تار غرب تهران
برای مثال در بخش وضعیت موجود موسیقی، بند چهارم آمده است:
" ایجاد انحصار در خانه ی موسیقی به عنوان مهمترین مرکز تولید بحران"
این نوع ادبیات و اتهام زنی آن هم در ارائه برنامه یک نامزد وزارت نه تنها نوظهور و بی سابقه است بلکه اساسا در حوزه فرهنگ که بخش نرمافزاری سیاست های کلی دولت ها و ساحت گفتگو و تعامل محسوب می شود اقدامی خارج از عرف و حتی خلاف مصلحت دولت به عنوان نهاد منتخب ملت تلقی شده و قطعا به دافعه و فاصله بین مردم و دولت دامن زده و فضای تنش و تضاد را تشدید می کند.
هرچند که علی القاعده برنامه وزرای پیشنهادی را کارگروههای معتمد نامزدها تهیه و در اختیار ایشان قرار می دهند اما کمترین توقع و انتظار از جناب آقای اسماعیلی این بود که قبل از انتشار، برنامه را دقیق تر مطالعه می کردند و یا دست کم از صحت و سقم همین یک مورد افترای سنگین مطلع می شدند و آنگاه نسبت به انتشار اقدام می نمودند.
نقش و جایگاه خانه موسیقی و خدمات ارزشمند و غیر قابل انکار این نهاد مدنی غیر دولتی در برهه های مختلف و در دو دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست؛ این مهم با مختصر تحقیق و جستجو و به سادگی آشکار می شود؛ تلاش و مشارکت اعضای شاخص و هنرمندان برجسته خانه موسیقی که هر یک به تنهایی افتخاری بزرگ برای فرهنگ و هنر این کشور به شمار می روند در این نهاد مدنی آن هم بدون کمترین چشمداشت مادی مایه مباهات و سربلندی همه ی اهالی فرهنگ و حتی وزرای سابق و لاحق فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هست.
البته که این ادعا به معنای بی نقص بودن فعالیت های نهاد صنفی خانه نبوده و نیست و قطعا هیچ نهاد و تشکل فعال بی نقص وجود ندارداما انصاف باید داد که خانه موسیقی در بیش از دو دهه فعالیت خود با کمترین امکانات، تاثیرات بزرگ و ارزشمندی در حوزه موسیقی ملی ایران بر جای گذاشته است.
حضور اکثر وزرای ارشاد در محل خانه موسیقی و تعامل و تفاهم بسیار خوب و سازنده وزرا در عین اختلاف دیدگاه بویژه وزرای دولت نهم و دهم که بیشترین نزدیکی را به وزرای دولت حاضر داشته و دارند گواه این نکته است که خانه موسیقی به خوبی به سیاستهای فرهنگی اشراف داشته و برخلاف اتهام بحران آفرینی نقش بسزایی در تعامل فرهنگی و همگرایی فعالان حوزه موسیقی ایفا کرده است که این امر خود بواقع نوعی بحران زدایی است نه بحران آفرینی!
تبعا انتظار می رود دولت و وزیر جدید نیز همچون سلف خود در چارچوب تعامل و گفتگو، برنامه های خود را تعریف و ارائه دهند و نه همچون دولتی فاتح که بر اقلیمی جدید استیلا یافته با تهدید و ارعاب شمشیر از نیام برکشند!»
فرمانده انتظامی ساوجبلاغ از بازدید ۱۶ باغ تالار و پلمب ۴ واحد متخلف در ۴۸ ساعت گذشته توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی این شهرستان خبر داد.